Servicekontoret er åpent og skal hjelpe alle som ringer inn på best mulig måte selv om ansatte er på ferie. Det er derfor viktig at telefonsystemet er riktig oppdatert - både for at innringerne skal få best mulig hjelp og for at du ikke skal bli forstyrret på ferie. Alle må derfor oppdatere Outlook riktig før de tar ferie - her kommer oppskriften (film med fremgangsmåte nederst i artikkelen):

Fravær i Outlook-kalenderen markeres på denne måten:

  • Velg kalender og deretter Ny avtale (oppe til venstre). Da åpnes dette vinduet: 

 

  • Skriv inn bokstavene  FER: i emnefeltet
  • Sett i Starttidspunkt og Sluttidspunkt for ferien din  (dato og klokkeslett)
  • IKKE kryss av i rubrikken "hele dagen" / "heldagshendelse"  (fraværet synes da ikke i kalenderen) 
  • Klikk Lagre og lukk (oppe til venstre)


Slik aktiverer du fraværsassistenten som sender autosvar på epost:

  • Gå inn på Fil oppe til venstre, slik som vist her:

  • Gå ned og velg Automatiske svar
  • Når vinduet åpner seg, velg Send automatiske svar
  • Det er også lurt å huke av for Bare i dette tidsintervallet og skrive inn dager og klokkeslett (da slipper du å tenke på å fjerne fraværsassistenten når du kommer tilbake) 
  • Skriv inn ønsket fraværstekst - både for interne eposter og eksterne (du kan velge samme tekst eller ulik tekst)
  • Trykk OK

 

Se film med eksempel på rett utlogging og feriemelding.
 

Har du mobiltelefon? 

Servicekontoret setter ikke over til mobilen din hvis du har lagt deg ut på ferie i Outlook. MEN - vær obs på at kunder og andre kan ringe deg direkte. Hvis du ikke ønsker telefoner i det hele tatt i ferien må du bruke Phonero bedriftsapp til å legge inn svartjeneste i ferien. 

Nå kan du være borte med god samvittighet - god ferie!