Mulighetsstudier for jernbanen i Vest
Jernbaneverket har fått utarbeidet mulighetsstudier for byutvikling med utgangspunkt i den løsningen de har anbefalt i Vest, hvor banen dukker ned i vanntett kulvert (betongtunnel) rett nord for dagens stasjon.
Jernbaneverket har gitt oppdraget med mulighetsstudier både til et eksternt landskapsarkitektfirma (Dronninga landskap m.fl) og til egne fagkonsulenter for jernbanestrekningen (Rambøll Sweco).
- Her kan du se den første mulighetsstudien som har blitt presentert, av Dronninga Landskap, C.F. Møller og Rejlers: "Byen til Mjøsa".
- Mulighetsstudien som Jernbaneverket har bestilt fra Rambøll Sweco vil bli gjort tilgjengelig så snart den er klar og den vil bli lenket opp her.
Hamar kommune gjennomfører mulighetsstudier for alle 4 alternativer
Hamar kommune har satt i gang arbeid med egne mulighetsstudier. Disse tar utgangspunkt i allerede gjennomførte mulighetsstudier av konsulentene Entasis og Dyrvik arkitekter for 1)Dagens stasjon og bru over Hamarbukta og 2) Ny stasjon ved Vikingskipet. Disse to mulighetsstudiene oppdateres i tråd med teknisk hovedplan.
I tillegg vil de samme konsulentgruppene lage mulighetsstudier for 3) Dagens stasjon og kulvert i Hamarbukta og 4) Ny stasjon ved Rådhuset/CC Stadion. Disse mulighetsstudiene vil også ta utgangspunkt i de jernbanetekniske forutsetningene som ligger i teknisk hovedplan. Konsulentene er for alle alternativer bedt om å peke på eventuelle forhold i teknisk hovedplan som de mener kan forbedres.
Mulighetsstudiene som kommunen har bestilt skal presenteres for Hamar kommunestyre 26. oktober og vil bli gjort tilgjengelige på nett.