Rådmannen har lagt fram sin innstilling i jernbanesaken
Rådmannen mener at både K1 Vest med kulvert og K3 Øst kan være akseptable løsninger for kommunen. K2 Midt vurderes som best, men frarådes likevel av hensyn til kostnad og framdrift. K1 Vest med bro vurderes som dårligste løsning for Hamar og frarådes.
Saken skal behandles i Hamar formannskap 7. desember og i Hamar kommunestyre 21. desember. Etter det forventes det at saken oversendes til Kommunal- og moderniseringsdepartementet for endelig avgjørelse, med bakgrunn i at det er fremmet innsigelser til alle trasealternativer.
Saksframlegg med rådmannens innstilling.
Vedlegg til saken:
- Vedlegg til saksframlegg – Vurdering av K1 Vest med kulvert kontra K3 Øst
- Plankart for 4 alternative trasékorridorer gjennom Hamar
- Planbestemmelser og retningslinjer (felles for alle alternativer, justert etter høring)
- Planbestemmelser og retningslinjer - versjon som viser avvik fra Jernbaneverkets forslag
- Planbeskrivelse
- Konsekvensutredning Hovedrapport
- Teknisk hovedplan.pdf
- Fagrapport byutvikling og knutepunkt.pdf
- Fagrapport naturressurser.pdf
- Fagrapport kulturmiljø.pdf
- Fagrapport nærmiljø og friluftsliv.pdf
- Fagrapport landskapsbilde.pdf
- Fagrapport naturmangfold.pdf
- Fagrapport støyforurensning.pdf
- Fagrapport støyforurensning vedlegg.pdf
- Fagrapport strukturstøy og vibrasjoner.pdf
- Fagrapport hydrologi
- Fagrapport risiko og sårbarhet
- Fagrapport anleggsgjennomføring
- Fagrapport andre samfunnsmessige virkninger
- Fagrapport prissatte konsekvenser
- Fagnotat Beregning av verdi av potensiale over lokk/kulvert (K2)
- Fagnotat tilkobling av Jernbanemuseet
- Fagnotat geoteknisk plan
- Fagnotat ingeniørgeologisk rapport
- Fagrapport veg og konstruksjoner
- Fagnotat mulige deponiområder
- Fagnotat transport, prissatte konsekvenser
- Illustrasjonshefte Hamar.pdf
- Tegningshefte Hamar.pdf
- Jernbaneverkets sammenstilling og anbefaling til 1. gangsbehandling
- Jernbaneverkets oversendelse og anbefaling til 2. gangsbehandling
- Utdyping av planforslaget etter offentlig ettersyn (Jernbaneverket 18.11.2016)
- Merknadsdokument – Sammendrag av merknader med forslagsstillers kommentarer (Jernbaneverket 18.11.2016)
- Høringsuttalelser – felles for hele planområdet Sørli – Brumunddal, offentlige instanser
- Høringsuttalelser – felles for hele planområdet Sørli – Brumunddal, lag, foreninger, privatpersoner.
- Høringsuttalelser – Hamar, offentlige instanser
- Høringsuttalelser – Hamar, politiske partier
- Høringsuttalelser – Hamar, lag, foreninger, organisasjoner, næringsliv
- Høringsuttalelser – Hamar, private og grunneiere
- Jernbaneverkets forslag til bestemmelser og retningslinjer for K1-2b
- Jernbaneverkets forslag til Bestemmelser og retningslinjer for K1-3b
- Hamar bylivs- og byudviklingsanalyse, Gehl Architects, mars 2016
- Brev fra Hedmark fylkeskommune med svar på dispensasjonssøknad for fredet jernbaneområde.
- Illustrasjonshefte – samling av nye illustrasjoner fra Jernbaneverket (nov 2016)
- Epost fra Riksantikvaren av 25.11.2016
Lenker til relevante dokumenter:
- Mulighetsstudier for alle fire trasealternativer (2016). Her finner du også illustrasjoner som viser hvordan utviklingspotensiale omkring K1 Vest med kulvert og K3 Øst er vurdert.
- Mulighetsstudier Hamar sjøfront og for stasjon ved Vikingskipet (2014)
- Fagnotater fra bl.a. Peter Butenschøn og Anders Tønnesen (TØI) i kommunens ressursgruppe
- Konseptvalgutredning (2012)
- Traseutredning (Jernbaneverket, januar 2014)
- Planprogram vedtatt 17. juni 2014
- Brev av 24.06.15 fra Jernbaneverket til Hamar kommune om tolkning av kommunestyrets vedtak av planprogram.
- Rapport om kvalitetssikring av vurderinger av alternativ senket stasjon korridor Vest
- Optimaliseringsrapport (nov, 2015)
- Strategi for driftsform på ikke-elektrifiserte baner, rapport fra Jernbaneverket, 10.11.2015
- Statlig planretningslinje for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging