Både Øst og Vest blir bedre!
Planavklaringene tar lenger tid enn Hamar hadde håpet på da vi startet arbeidet med kommunedelplan for dobbeltspor i 2015, men løsningene forbedres i 2. runde.
Bane NOR har hatt flere orienteringer for formannskapet i Hamar i vår om det pågående arbeidet med dobbeltspor gjennom Hamar. Materialet som er presentert viser at det ligger an til vesentlige forbedringer av begge trasealternativer gjennom Hamar, i forhold til alternativene slik de forelå i 2016. Forbedringene er knyttet til forhold som har gitt grunnlag for innsigelser fra regionale og statlige etater tidligere.
Øst-alternativet
Øst-alternativet forbedres bl.a. ved at
• Åkersvika naturreservat berøres i mindre grad.
• Dyrket mark berøres i mindre grad (ny alternativ trase over Børstad går inn i fjelltunnel tidligere)
• Tilsving for godstog inngår i løsningen.
Vest-alternativet
Vest-alternativet forbedres bl.a. ved at
• Banen dukker raskere ned i kulvert og tunnel etter Hamar stasjon. Det forbedrer siktforhold mellom sentrum og Mjøsa, og gjør det trolig mulig å sikre et sammenhengende vannspeil fra Mjøsa inn i Hamarbukta (dagens båthavn) ved normal sommervannstand (ca 1 m dybde i «kanal» ved Skibladnerbrygga, hvor kulverttaket kommer til å utgjøre en terskel).
Mer informasjon?
Presentasjonene fra Bane NOR i formannskapsmøtene finner du på hovedsiden.
Bane NOR stiller i Bylab Hamar 25. juni 2019, kl 18 for å informere om status for planleggingsarbeidet. Bruk gjerne anledningen til å se og høre mer!
Bane NOR tar sikte på å levere planforslag med konsekvensutredning av begge trasealternativer til Hamar kommunen i slutten av november 2019, slik at politikerne i Hamar får saken til 1. gangsbehandling i kommunestyret før jul, og med høring av planforslag i januar/februar 2020.