Nå har du flere digitale alternativer for å motta og betale fakturaer fra Hamar kommune. Avtalegiro og eFaktura består fortsatt. Det nye er å betale faktura i Vipps eller å motta faktura i Digipost.

Vipps
Mange innbyggere har allerede fått sin første kommunale regning i Vipps, og mange synes dette er en enkel måte å håndtere regninger og andre betalinger på.

Funksjonen som heter «Motta regninger i Vipps», kan skrus av og på i innstillinger i Vipps-appen. Du finner funksjonen ved å gå inn på «Min profil» og deretter «Regninger og eFaktura».

Når du laster ned Vipps, er denne funksjonen automatisk skrudd på. Derfor: hvis du bruker Vipps til å betale kjøp og sende penger til venner, men ikke ønsker regningene dit, må du skru av funksjonen i innstillingene. Det kan skje at funksjonen skrus på igjen når Vipps-appen oppdateres. Derfor er det lurt å sjekke innstillingene fra tid til annen. 

Digipost
Hvis du har digital postboks hos Digipost, kan du velge få dine kommunale fakturaer dit.

Alle fakturaer du mottar i Digipost, kan enkelt overføres til nettbanken din. Noen banker tilbyr å sende fakturaene direktetil forfallsregisteret i nettbanken, andre tilbyr å hente fakturaene i postkassen automatisk.

Digital postkasse er opprettet for at offentlig sektor skal kunne sende brev til innbyggerne digitalt. Stat og kommune kan ikke sende deg vedtaksbrev, skatteoppgjør eller sensitiv informasjon på vanlig e-post fordi det ikke er sikkert nok. En digital postkasse har sikker innlogging, og her kan du lagre posten din så lenge du ønsker. 

Som innbygger må du velge en av de godkjente tjenestene for digital postboks; Digipost og e-Boks. Digipost eies av Posten, e-Boks av Nets og PostNord.

Foreløpig er det kun Digipost som har tjenesten for å motta fakturaer, men også e-Boks sier at de snart har denne løsningen på plass.

Kristine Haugen og Martin Wilisoo oppfordrer til å bruke elektroniske betalingsplattformer som Vipps og DigipostDigitalisering gir innsparinger
Hamar kommune sender hver måned ut et stort antall fakturaer for barnehage, SFO, omsorgstjenester og andre avgifter. - Det er mye penger å spare på å slutte å sende fakturaene i posten, forteller Martin Wilisoo, økonomisjef i Hamar kommune.

- Mange synes dessuten at det er både raskere og enklere å bruke digitale betalingsløsninger fordi man slipper å taste inn kontonummer og lange KID-nummer. Hvis digitale fakturaer gjør at flere betaler regningen i tide, slipper vi også å sende ut purringer, sier økonomisjefen håpefull.

- Vi vet dessuten at innbyggerne bruker mobil og nettbrett til stadig flere ting, og deriblant til økonomiske tjenester og transaksjoner, forteller Kristine Haugen ved Servicekontoret. – Som kommune må vi møte forventningen om at vi skal gjøre det enklere for innbyggerne, sier hun.

Hvis du har spørsmål om digital faktura fra kommunen, kan du kontakte Servicekontoret på 625 63 010.

Digital faktura også for bedrifter
Også bedrifter og organisasjoner kan motta digital faktura fra Hamar kommune. Bedrifter som kan ta imot faktura på elektronisk handelsformat (EHF) og som er registrert i ELMA, vil automatisk få faktura i dette formatet. Bedrifter som ikke kan motta faktura elektronisk, får fortsatt papirfaktura som ordinær post.