Du kan søke om å fradele ny eiendom fra eiendommen din / skille ut en tomt.

Hva får du?

  • Du får opprettet en ny selvstendig eiendom med eget gårdsnummer og bruksnummer.
  • Du får oppmålt og merket den nye eiendomsgrensen, og du får satt ned offentlige grensemerker der det er mulig.
  • Den nye eiendommen og grensene blir registrert i matrikkelen (eiendomsregisteret) og blir tinglyst.
  • Du får tilsendt matrikkelbrev.

Krav til søker

  • Søknaden må være signert av eier (hjemmelshaver).

Hva koster det - priser 2018 - per tomt

  • Det koster 5 100 kroner for søknadsbehandling av fradeling av en eiendom.  Gjelder søknaden flere eiendommer, koster det 2 350 kroner fra og med nr. 2.
  • Kostnader til oppmålingen og saksbehandlingen er avhengig av hvor stort arealet som skal fradeles er. I 2018 koster det
  • areal fra 0 – 500 m²: 11.000 kroner 
  • areal fra 501 – 2000 m²: 21.900 kroner
  • areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da.: 2.000 kroner
  • Tinglysing koster 525 kroner per dokument.

Se priser i gebyrregulativet, Oppmålingsarbeider og kartprodukter

Slik søker du

  1. Bestill naboliste og send nabovarsel
    Du må bestille liste over naboer og gjenboere fra Hamar kommune.  Dette kan gjøres ved å sende en e-post til postmottak@hamar.kommune.no.  Du må oppgi hvilken eiendom (gnr/bnr) det skal varsles for.
    Send ut nabovarsel basert på listen fra kommunen. Du kan bruke skjemaet for nabovarsel fra Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK). Naboene skal ha kopi av vedleggene som du sender til kommunen.
     
  2. Fyll ut søknadsskjema
    Fyll ut søknaden i pdf, og ha med følgende vedlegg:   

    kart som viser ønsket grense med avkjørsel, atkomstvei, parkeringsløsning og uteoppholdsarealer 1:500 eller 1:1000. Lenke til kommunens kartløsning.
     
  3. gjenpart med kvittering for nabovarsel (alle relevante punkter må være utfylt, og rette vedkommende må signere nederst på siden)

    følgebrev med redegjørelse for utnyttelsesgrad for både ny og gammel tomt

    eventuelle dispensasjoner

    avkjørsels- og parkeringsløsning

    størrelsen på uteoppholdsarealene

    eventuell atkomst over naboeiendom frem til offentlig vei

    eventuelle naboprotester og kommentarer til protesten

    eventuelle forhåndsuttalelser fra andre myndigheter
  4. Lever søknaden
    Lever søknaden til oss per post, ved oppmøte eller på e-post.
    Postadresse: Hamar kommune, Postboks 4063, 2306 Hamar
    Besøksadresse: Vangsvegen 51, 2317 Hamar. Vis kart
    E-postadresse:
    postmottak@hamar.kommune.no
     
  5. Hva skjer videre?
    Du får svar på søknaden innen 3 til 12 uker.
    Saken er normalt ferdigbehandlet innen 16 uker fra tillatelsen er gitt.
    Vi tar kontakt med deg og avtaler tidspunkt for møte og oppmåling.