Fasiliteter på Parkgården
Parkgården har eget velværerom for beboere som hudpleiestudenter drifter.
Mattilbudet på Seterløkka
Parkering for besøkende på Seterløkka
Vask av leilighet for deg som bor ved Kløverenga
Info om lege for deg som bor ved Kløverenga
De som bor på Kløverenga beholder sin egen fastlege. Personalet eller pårørende/andre følger. Når det gjelder legebesøk/legevakt på kveldstid (etter kl 15.00) eller helg, må pårørende selv følge. Du må betale alle legebesøk og medisiner selv som du har gjort før. Kløverenga bestiller medisiner og det benyttes multidose. Når beboer skal til tannlege, fysioterapeut og lignende ønsker vi at pårørende følger selv, eller at Frivillighetssentralen kontaktes.
Husleiekontrakt omsorgsbolig
Tøyvask i omsorgsboligen
Du eller dine pårørende sørger for innkjøp av tøy. Tøyet må tåle hyppig vask på 40 grader i maskin. Dette gjelder også ulltøy. Ved smitte sendes ulltøy til vask og det kan bli skadet.
Det er viktig at du har nok tøy (for minimum 14 dager) som merkes godt med for- og etternavn. Det er anbefalt å sy på navnelapper.
Vi har egne vaskerier som vasker privattøy til beboere i omsorgsleiligheter, med unntak av Seterløkka der tøyet vaskes i den enkelte leilighet.
Omsorgsboligene har ikke ansvar for bortkommet eller ødelagt tøy. Verdifulle tekstiler oppbevares på eget ansvar.Varer/oppgaver som ivaretas av deg/pårørende i omsorgsbolig
- Dopapir
- Håndsåpe
- Rengjøringsmidler/vaskemidler til kjøkken og vaskemaskin dersom du har dette i din leilighet
- Tørkepapir
- Glasshåndkle
- Oppvaskbørste
- Personlig hygiene artikler (såper, sjampo, tannbørster osv.)
- Puter og dyner (ikke dun – dersom det er dun må dette vaskes privat)
- Navnelapper og merking av tøy
- Holde orden og rydde i leilighet og klesskap (for eksempel vaske opp på eget kjøkken)
- Følge til ulike undersøkelser og andre avtaler
- Bestille/avbestille avtaler
Tøyvask på korttidsplass
Verdisaker på korttidsplass
Mattilbudet på korttidsplass
Hver gruppe har sitt eget kjøkken og spiseområde, hvor du kan nyte måltidene sammen med andre. Dersom du foretrekker det, kan du også få maten servert på rommet ditt.
Maten vi serverer er både velsmakende og næringsrik, og tilberedes etter tradisjonelle oppskrifter. Menyene følger Helsedirektoratets anbefalinger og sikrer et kosthold rikt på energi og viktige næringsstoffer.
Vi tilbyr også alternativ kost, som for eksempel vegetarretter eller laktoseredusert mat, for å ivareta individuelle behov. Gi beskjed til personalet dersom du har spesielle ønsker eller behov knyttet til kostholdet.
Vi har fire hovedmåltider:- Frokost ca. kl 09.00
- Lunsj ca. kl 13.00
- Middag ca. kl 16.30
- Kveldsmat ca. kl 19.30
Besøk på korttidsplass
Vi ønsker alle pårørende og besøkende hjertelig velkommen til korttidsavdelingen. Her er det ofte høy aktivitet, så vi setter stor pris på at dere tar hensyn til pasientens døgnrytme, måltider og andre planlagte aktiviteter.
Du og dine besøkende er velkomne til å bruke ditt rom, kantineområdet og
uteområdene sammen. I avdelingen finnes egne områder der du kan forsyne deg med kaffe og te. Av hensyn til hygiene er det ikke tillatt å hente mat eller bruke kjøkkenet og
kjøleskapet. Ta kontakt med personalet dersom du/dere trenger hjelp.Vi forstår at pårørende kan ha mange spørsmål og bekymringer. Personalet har best kapasitet til samtaler på dagtid i ukedagene. Bruk gjerne ringesnoren inne på pasientrommet når du ønsker å kontakte oss.
Når det gjelder informasjon om pasienten, forholder vi oss til den som er utpekt som hovedpårørende. Dersom flere ønsker informasjon, ber vi dere om å oppdatere hverandre.
Samarbeid med pårørende for deg som er på korttidsopphold
Vi utarbeider målet for oppholdet sammen med deg og eventuelt dine pårørende, slik at det blir tilpasset dine behov og ønsker.
Korttidsenheten er organisert i grupper. Ansatte i din primærgruppe har ansvar for å følge deg opp og holde kontakt med dine pårørende og andre relevante tjenesteytere.
Hva vi forventer av deg og dine pårørende:
- Du utpeker én hovedpårørende
- Vi har dialog med denne personen i samarbeid med deg
- Vi forventer at du deltar aktivt i arbeidet med plan og målsetting for oppholdet, og at du deltar i opptreningen for å få best mulig utbytte av oppholdet
- Dersom du trenger spesielle artikler, matvarer eller lignende, må du få hjelp av dine pårørende eller andre i ditt sosiale nettverk
- Pårørende eller andre i nettverket ditt følger deg til legetimer og lignende avtaler.
- Avdelingen har dessverre ikke kapasitet til å følge deg, men vi kan formidle kontakt med
- Frivilligsentralen for følgetjeneste
Hva dekkes på et korttidsopphold
Ulike typer korttidstilbud
Finsalsenteret avdeling B har totalt 24 plasser fordelt på:
- Ordinære korttidsplasser
- Rehabiliteringsplasser
- Avlastningsplasser
Prestrudsenteret avdeling 4 har totalt 20 plasser fordelt på:
- Lindrende plasser
- Kommunale øyeblikkelig hjelp-plasser (KAD)
- Ordinære korttidsplasser
I korttidsavdelingene er lege tilgjengelig alle hverdager. Ordinær korttidsplass har legevisitt en gang per uke. Du vil bli tilsett av lege dersom det er behov. Lindrende plasser har egen lege til stede mandag kveld og fredag på dagtid.
Fysioterapeut og ergoterapeut vurderer om det er behov for oppfølging for å nå ditt behandlingsmål.
Hva vil du få hjelp til ved et korttidsopphold
- Observasjon, kartlegging og/eller medisinsk behandling, som ikke kan gis i hjemme
- Rehabilitering etter sykdom eller skade
- Vurdering av behov for hjelpemidler og tilpasning av disse
- Vurdering av omsorgsnivå og behov for videre tiltak
- Lindrende behandling og omsorg i livets sluttfase
Målet med oppholdet er å bidra til at du kan bo hjemme så lenge som mulig.
Husk dette før flytting til omsorgsbolig
Dette inngår i husleien i omsorgsbolig
- Strøm, kommunale avgifter, husforsikring (ikke innboforsikring) og bod
- Vedtak på hjemmesykepleie dekker enkelte medisinske forbruksvarer som smittevernutstyr, laboratorieutstyr for enkelte undersøkelser og sårutstyr for kroniske sår
- Vedtak på tørrmat, middag, praktisk bistand/daglige gjøremål er egenbetaling som kommer i tillegg
Kateterutstyr, inkontinensutstyr og reseptbelagte medisiner inngår ikke, men bestilles i brukerens navn fra apotek
Dyrehold
Endret behov for omsorg når du bor i omsorgsbolig
Behov for pleie og omsorg kan forandre seg med tiden. Det blir derfor jevnlig vurdert om våre beboere får det riktige tilbudet. Dette er en kontinuerlig vurdering som gjøres av ansvarlig helsepersonell. Dette kan innebære søknad til høyere omsorgsnivå som langtidsplass i sykehjem. Søknadsprosessen skjer i dialog med deg og dine nærmeste pårørende.
Endret behov for omsorg når du bor på sykehjem
Behov for pleie og omsorg kan forandre seg med tiden. Det blir derfor jevnlig vurdert om våre pasienter får det riktige tilbudet.
En tverrfaglig vurdering gjøres av et team bestående av lege, sykepleier, vernepleier, primærkontakt og avdelingsleder. Dette kan innebære rombytte, avdelingsbytte eller flytting til annen institusjon
TV, internett og avis
Vaskeri og renhold
Verdisaker i omsorgsboligen
Du har selv ansvar for verdisaker og penger som blir tatt med til omsorgsboligen. Boenhetene oppbevarer ikke kontanter eller andre verdisaker. Alle verdisaker bør merkes med navn.
Husleien dekker ikke forsikring av briller, høreapparat eller verdifulle gjenstander. Omsorgsboligen står ikke ansvarlig for verdisaker som blir borte eller på annet vis ødelagt. Det kan derfor være lurt å forsikre briller, høreapparat, tannproteser, smykker, malerier, bunader og liknende.
Verdisaker på sykehjemmet
Du har selv ansvar for verdisaker og penger som blir tatt med til sykehjemmet. Boenhetene oppbevarer ikke kontanter eller andre verdisaker for pasientene. Alle verdisaker bør merkes med navn.
Egenbetaling dekker ikke forsikring av briller, høreapparat eller verdifulle gjenstander. Sykehjemmet står ikke ansvarlig for verdisaker som blir borte eller på annet vis ødelagt. Det kan derfor være lurt å forsikre briller, høreapparat, tannproteser, smykker, malerier, bunader og liknende.
Din økonomi
Pårørende/verge kan bistå med å forvalte din økonomi dersom det er behov.
Det kan være lurt å opprette en fremtidsfullmakt, slik at du selv kan bestemme hvem som skal ta vare på dine interesser dersom du en dag ikke lenger er i stand til det. En fremtidsfullmakt gir dine pårørende mulighet til å handle på dine vegne. Det er ønskelig å oppbevare eventuelle fremtidsfullmakter eller vergemålsvedtak i din journal.
Bruk av helseteknologi
Mange pasientrom er nå utstyrt med sensorteknologi. Dette gjør det mulig for oss å utføre tilsyn hos deg om natten uten å gå inn på rommet og forstyrre søvnen.
Sensorteknologien kan bidra til å redusere og forebygge fall, samt sikre rask hjelp dersom du faller.
Hvilke varsler som er aktivert, bestemmer vi ut fra en individuell vurdering av dine behov. Dette styrker evnen til å klare deg selv, samtidig som det gir trygghet om at det vil bli gitt
nødvendig helsehjelp uten å forstyrre unødig.Innredning av rom på sykehjem
Vi oppfordrer deg til å innrede rommet for trivsel og gjenkjennelighet. Rommene kan ha noe ulik utforming. Se gjerne rommet før innflytting, etter avtale med sykehjemmet.
- Rommene har seng, nattbord og garderobeskap som standard. Vi tilbyr også noe enkel møblering
- Private møbler er velkomne, men ikke store møbler av hensyn til hygiene, brannvern og arbeidsmiljø
- Unngå tepper på gulvet (fallfare)
- Alt elektrisk utstyr må være i god stand og ikke eldre enn fem år.
- Skjøteledninger er ikke tillatt
- Pyntegjenstander og bilder kan du ta med, men spikring i vegger er ikke tillatt. Sykehjemmet har egne opphengsløsninger
- Det er ønskelig at pårørende pynter rommet i forbindelse med religiøse og kulturelle høytider som er viktige for deg. Vi ber om at pynt blir fjernet kort tid etter at høytiden er over
- Ved oppholdets slutt, må dere tømme rommet for eiendeler innen 48 timer. Sykehjemmet fjerner ikke møbler eller tekstiler
Samarbeid med pårørende for deg som bor i omsorgsbolig
Du bestemmer selv hvem som skal være din nærmeste pårørende og hvilken informasjon som deles. Dette er personen sykehjemmet vil kontakte for å gi informasjon dersom noe skulle oppstå. Hvis det er flere pårørende, må hovedpårørende dele informasjonen videre.
Du får en primærkontakt som koordinerer og ivaretar dine behov, og sikrer kontinuitet i samarbeidet med deg og din hovedpårørende. Vi ber om at pårørende kontakter primærkontakten for informasjon og dialog. Kontaktinformasjon får du/dere fra den lokale omsorgsboligen.
Pårørendesamtale tilbys to ganger i året og det gjennomføres vanligvis pårørendeundersøkelser hvert 2. år.
Pårørende eller andre nærpersoner bistår deg til å bestille og følge til tannlege, fastlege og andre undersøkelser. Der det er hensiktsmessig kan du bruke følgetjeneste.
For mer informasjon om avklaring av nærmeste pårørende kan du lese mer på Helsedirektoratet sine sider.
Samarbeid med pårørende for deg som bor på sykehjem
Du bestemmer selv hvem som skal være din nærmeste pårørende og hvilken informasjon som deles. Dette er personen sykehjemmet vil kontakte for å gi informasjon dersom noe skulle oppstå. Hvis det er flere pårørende, må hovedpårørende dele informasjonen videre.
Du får en primærkontakt som koordinerer og ivaretar dine behov, og sikrer kontinuitet i samarbeidet med deg og din hovedpårørende. Vi ber om at pårørende kontakter primærkontakten for informasjon og dialog. Kontaktinformasjon får du/dere fra det lokale sykehjemmet.
Pårørendesamtale tilbys to ganger i året og det gjennomføres vanligvis pårørendeundersøkelser hvert 2. år.
Det er et ønske at pårørende følger sine nærmeste til tannlege og andre undersøkelser. Der det er hensiktsmessig og forsvarlig, bruker vi også følgetjeneste gjennom frivillige.
For mer informasjon om avklaring av nærmeste pårørende kan du lese mer på Helsedirektoratet sine sider.
Tilbud om samtale etter innflytting
Besøk i omsorgsbolig
Vi ønsker alle pårørende og besøkende velkommen når det passer best for dere. Selv om våre omsorgsboliger ikke har faste besøkstider, setter vi pris på at dere tar hensyn til beboernes døgnrytme, måltider og andre aktiviteter. Du og dine pårørende er hjertelig velkommen til å bruke din leilighet og uteområder sammen.
Røyking
Leilighetene på Seterløkka
Hver leilighet er på 32 kvadratmeter og inneholder et kombinert oppholdsrom og soverom, samt eget bad. Leilighetene har et lite kjøkken med kjøkkenbenk, vask og kjøleskap. Det er mulig å ta med små elektriske apparater som mikrobølgeovn, kaffetrakter eller lignende, men det finnes ikke andre kokemuligheter.
Leilighetene er umøblerte, så beboere må ta med egen seng, stol, sofa og annet nødvendig inventar.
På badet er det tilrettelagt for vaskemaskin, og hver beboer har ansvar for å vaske egne klær. Dersom man har behov for hjelp til klesvask eller rengjøring av leiligheten, kan man søke om praktisk bistand til daglige gjøremål.
Mattilbudet på Seterløkka
Parkering for besøkende på Seterløkka
Besøk på sykehjemmet
Vi ønsker alle pårørende og besøkende velkommen når det passer best for dere. Selv om våre sykehjem ikke har faste besøkstider, setter vi pris på at dere tar hensyn til beboernes døgnrytme, måltider og andre aktiviteter. Du og dine pårørende er hjertelig velkommen til å bruke ditt rom, kantineområde og uteområder sammen.
Fasiliteter på sykehjem og i omsorgsboliger
Alle sykehjem og omsorgsboligene, med unntak av Seterløkka, tilbyr tjenester fra fotterapeut og frisør. Du eller dine pårørende bestiller time selv, og betaling skjer via faktura eller Vipps.
Det er et kantinetilbud ved alle sykehjemmene. Her finner du mer informasjon om åpningstider og meny.
Mattilbudet på sykehjem og i omsorgsboliger
Vi serverer fire hovedmåltider hver dag i tillegg til mellommåltider etter behov. Maten er både velsmakende og næringsrik, tilberedt etter tradisjonelle oppskrifter.
Menyene følger Helsedirektoratets anbefalinger og sikrer et kosthold rikt på energi og viktige næringsstoffer. Vi tilbyr også alternativ kost, som for eksempel vegetarretter eller laktoseredusert mat for å ivareta individuelle behov.
Tidspunkter for måltider:
- Frokost: Ca. kl 08.00 - 10.00
- Lunsj: Ca. kl 12.30 - 13.30
- Middag: Ca. kl 16.00 - 17.00
- Kveldsmat: Ca kl 18.00 - 20.00
Dette inngår i egenbetaling ved langtidsopphold på sykehjem
Som pasient må du betale for opphold på sykehjem. Dette blir dekket:
- Måltider
- Medisiner
- Medisinsk forbruksmateriell
- Hjelpemidler (gjelder ikke syn- og hørselshjelpemiddel)
- Tilsyn og behandling gitt av sykehjemslege/ legevaktslege, samt sykepleiefaglig oppfølging
- Transport til og fra undersøkelser og behandling rekvirert av sykehjemslege
- Nødvendig tannbehandling hos offentlig tannhelsetjeneste.
- Ordningen er frivillig, og du står fritt til å takke nei til tilbudet og bruke din private tannlege, men da dekkes ikke kostnaden.
- Hygieneartikler innenfor sykehjemmets sortiment
Tøyvask på sykehjem
Du eller dine pårørende sørger for innkjøp av tøy. Vi har egne vaskerier og tøyet må tåle hyppig vask på 40 grader i maskin. Dette gjelder også ulltøy. Ved smitte sendes ulltøy til vask og det kan bli skadet.
Det er viktig at du har nok tøy (for minimum 14 dager) som merkes godt med ditt for- og etternavn. Pårørende er ansvarlig for merkingen. Vi anbefaler å sy på navnelapper.
Sykehjemmet har ikke ansvar for bortkommet eller ødelagt tøy. Verdifulle tekstiler oppbevares på eget ansvar.
Frivillighet
Dette må du ta med deg på et korttidsopphold
- Faste hjelpemidler du bruker til daglig
- Klær, sko, toalettsaker og andre nødvendige personlige eiendeler som er tilpasset for ditt opphold
- Medisinsk utstyr rekvirert av fastlege eller sykehus, som kateter, stomiutstyr, bandasjer og utstyr til sondeernæring
- Multidose, dersom du bruker det
- Spesielle medisiner, som er startet opp i spesialisthelsetjenesten
Husk dette i forkant av opphold på sykehjem