Utskiftningen er en del av kommunens satsing på moderne helse- og velferdsteknologi. I tillegg til bytte av digital dørlås blir dagens trygghetsalarmer erstattet med en nyere modell.

De som har allerede har digital dørlås fra kommunen, får denne byttet med en nyere modell. De som har digital dørlås, som de har kjøpt selv, kan velge å fortsatt bruke denne. Mer informasjon om dette under "Spørsmål og svar". Endringene blir gjennomført i løpet av vinteren, fra midten av januar 2025, og alle beboere vil bli kontaktet for å avtale tidspunkt for montering. Det blir i disse dager sendt ut brev til de aktuelle innbyggerne. 

Hamar kommune har hatt dialog med borettslag i området, og Eldrerådet i Hamar kommune stiller seg også positive til utskiftingen. 

Hvorfor gjør vi dette?

Det er viktig at hjemmetjenesten og andre tjenesteytere har rask og sikker tilgang til boligen til de som trenger hjelp. Med en digital dørlås reduserer vi risikoen for tap av nøkler og øker dermed tryggheten til innbyggeren. 

Fagpersonene vil få mer tid til å yte den helsehjelpen som virkelig teller, i stedet for å bruke tid på henting av nøkler eller ekstra kjøring for å få tilgang til hjem. 

Hva betyr dette for de som mottar tjenester i hjemmet?

Når vi installerer en digital dørlås, vil beboer kunne åpne og låse døren ved hjelp av en applikasjon på mobiltelefonen. De har dermed full styring av tilgang til egen bolig. De vil fortsatt kunne bruke sin fysiske nøkkel dersom de ønsker det.  

Ved å installere digital dørlås gjennom kommunen, vil vi alltid ha kontroll på hvilke ansatte som har vært hos innbyggeren og til hvilke tidspunkt.  

Montering av lås og bytte av trygghetsalarm

  • For de som eier egen bolig: Kommunens leverandør Careium vil kontakte innbygger for å avtale tidspunkt for montering av den digitale dørlåsen.
  • For de som bor i kommunal bolig: Kommunen vil ta ansvar for montering og de trenger ikke foreta seg noe.
  • Alle som har trygghetsalarm vil samtidig få byttet denne til en moderne modell.

Hva koster det?

Innbygger må betale en engangssum for elektronisk lås og trygghetsalarm, ferdig installert. Dette sees på som en varig oppgradering av boligen, og de vil eie den digitale låsvrideren selv, også etter at de ikke mottar hjemmetjenester. Det er to låser å velge mellom:

Innbygger bestemmer hvilken versjon de ønsker når montøren kommer. Det er ikke behov for å melde fra dette i forkant. Opplæring gis ved installasjon. 

Er det behov for økonomisk støtte, finnes det ordninger som kan hjelpe: Tilrettelegging av egen bolig, gjennom Husbanken.  Her kan du få hjelp til økonomisk støtte. 

Faktura sendes ut etter at dørlås og trygghetsalarm er montert.  

Spørsmål og svar

Se mer informasjon i nedtrekksmenyene. Finner du ikke svar på det du lurer på, kan du kontakte tjenesten på telefon 404 07 880 hverdager mellom kl 08.00 og 15.00. Nummeret er operativt fra 16. desember.

Med en digital nøkkel kan man åpne og lukke ytterdøren via en applikasjon på mobiltelefonen. Du trenger ikke en fysisk nøkkel.  

Ja, du velger selv om du vil bruke den digitale eller fysiske nøkkelen.

Installasjon skjer i løpet av vinteren, fra midten av januar 2025. Målet er å være ferdig med monteringen i løpet av 12 uker. Du blir kontaktet av montør fra Careium, som er vår samarbeidspart.

Tjenestemottakere av trygghetsalarm må betale en engangskostnad for digital lås, ferdig installert og klar til bruk.
 
For de som ikke har økonomi til selv å stå for denne kostnaden, vil det være mulig å søke om tilpasningstilskudd via Husbanken. 

Har du digital lås som du har kjøpt inn selv, kan du velge å bruke denne videre. Avhengig av modell vil det være ulike løsninger for adgang. Hvis din digitale lås støttes, vil montøren fra Careium gjøre tilpasninger slik at det fungerer med vår adgangsløsning.

Hvis din digitale lås derimot ikke støttes, kan du velge å fortsette å gi ut kode til tjenesteyter. Ved å bruke denne løsningen vil ikke kommunen kunne se av hvem og når et besøk har vært utført. 

Appen vil ligge på kommunale mobiltelefoner, og helsepersonell har ikke tilgang til disse mobilene på sin fritid. De må være på jobb og logge seg på appen for å få tilgang til din digitale nøkkel. 

Det er ikke store forskjeller på de to modellene hva gjelder funksjonalitet, men den største forskjellen er at den ene modellen er synlig på innsiden av døren. Ingen av modellene er synlige på utsiden.

  • Dormakaba dKey installeres inn i dørens låssylinder/låskasse og er ikke synlig på innsiden eller utsiden av døren. Dørhåndtak kan brukes for å låse opp og igjen. 
  • Danalock v3 monteres på innsiden av døren ved å erstatte låsvrideren. Nøkkelhullet og dørhåndtaket som sitter på døra skal fortsatt være der i tillegg til låsesylinderen. Det vil ikke være noen synlige endringer på utsiden av døra.
Se bilder nederst i saken.

Du åpner eller lukker inngangsdøren ved bruk av en applikasjon på mobiltelefonen. Låsvrideren bruker bluetooth (blåtann) og kobler seg trådløst til mobilen. Det betyr at den som skal bruke den digitale nøkkelen, må være i nærheten av døra, 1-5 meter unna. Du bruker også appen til å gi tilgang eller fjerne tilgang til boligen din for familie og venner. 

Det er viktig at tjenestepersoner som helsepersonell, brann, osv får rask tilgang til boligen din. Derfor anbefaler vi å ikke bruke eller avinstallere den ekstra sikkerhetslåsen slik at tjenestepersonell ikke får problemer med å låse seg inn når de bruker den digitale låsen.

Ja, digitale nøkler gjør det både sikrere og enklere å ha kontroll på hvem som har adgang til boligen din. Det fjerner behovet for å håndtere fysiske nøkler og at disse forsvinner. Du kan opprette eller fjerne tilgang med umiddelbar virkning ved å logge deg inn i appen. Du velger selv om tilgangen til boligen skal gjelde for ett enkelt tilfelle, for en periode eller på permanent basis. Det blir også enklere å dokumentere hvilke tjenester som er levert av hvem og når.  

Det er først og fremst de som mottar tjenester fra kommunen og/eller har kommunal trygghetsalarm, som får digital nøkkel. 

Vi ønsker at du fortsatt skal ha kontroll på egen inngangsdør, og at montering av digital låsvrider skal være en varig oppgradering av boligen. Eier av boligen skal derfor selv også eie den digitale låsvrideren, selv etter at du ikke lenger mottar hjemmetjenester fra kommunen.  

Når det er på tide å bytte batteri, varsles dette via applikasjonen som benyttes for å låse opp døra.
Det er du som eier av låsen som står ansvarlig for å bytte batterier. 

Dersom du ikke ønsker digital lås, ber vi om at du tar kontakt med oss, slik at vi kan gi ytterligere informasjon om løsningen.  

Eier du boligen du bor i, blir du kontaktet av kommunens leverandør Careium for å sette opp låsvrideren.

Bor du i en kommunal bolig, vil kommunen ta ansvaret for montering av låsvrideren, og du trenger ikke å foreta deg noe. Du blir varslet av montør når utskifting skal skje. Det påløper ingen kostnader i forhold til dette for deg som bor i kommunal bolig.

Hvis du leier bolig privat, må du spørre boligeier om tillatelse til å sette opp låsvrideren. Hvis boligeier ikke ønsker at det skal settes opp en låsvrider på døra, vil kommunen finne en alternativ løsning. 

Trygghetsalarmene kommuniserer via mobilnettverket og i løpet av de nærmeste årene slukkes den delen av nettverket som de gamle trygghetsalarmene bruker. Derfor må vi bytte til en ny modell hos alle som har trygghetsalarm i dag.   

Knappen som bæres rundt håndleddet eller rundt halsen vil være helt tilsvarende den du har i dag, mens boksen som du kommuniserer gjennom, vil se litt annerledes ut.  

Link til ny kommunikasjonsenhet 

Link til ny alarmknapp 

Har du kjøpt digital lås gjennom kommunen beholder du denne selv etter at du ikke mottar tjenester. Installasjon av digital dørlås ses på som en oppgradering av boligen og det er du som eier denne selv. Kommunen vil ikke lenger ha tilgang til å kunne låse opp døren.

I tillegg til din egen dørlås, må oppgangsdøren ha en digital lås. Kommunen tar kontakt med borettslagene for å finne egnet løsning.