Hamar kommune er én av flere aktører i Innlandet som har sluttet seg til Innlandets Matløfte – et felles løfte om å bidra til en mer bærekraftig og lokal matproduksjon, og samtidig bygge stolthet og kunnskap om matens vei fra jord til bord.

Ordfører Vigdis Stensby signerte "Matløftet i Innlandet" 10. mai 2025.

Dette er Matløftet:

Nedlastbar plakat om Matløftet (PDF, 62KB)

  1. Informasjon, kommunikasjon og samarbeid
    Hamar kommune vil være pådriver for mer bruk av norsk og lokalprodusert mat og drikke gjennom vårt informasjons- og kommunikasjonsarbeid og i vårt samarbeid med innbyggere, næringsliv, frivillige organisasjoner, kommuner, universitetet med flere.
  2. Støtte lokalt næringsliv og landbruk 
    Hamar kommune fremsnakker bruken av norske og lokale råvarer og løfter fram yrker i hele verdikjeden – fra bonde til kokk.
  3. Mat og drikke på arrangementer 
    Hamar kommune er pådriver for mer norsk, lokalprodusert og sunn mat og drikke på publikumsarrangementer, fagseminarer og møter.
  4. Dyrkingsprosjekter 
    Hamar kommune vil styrke kunnskap om dyrking, matlaging og matglede i barnehager, skoler, i institusjonstjenesten og blant innbyggere.
  5. Måltider i kommunale tjenester 
    Hamar kommune vil øke andelen sunn, norsk og lokalprodusert mat i våre tjenester.

Politisk oppfølging 

Matløftet er ikke bare et symbolsk løfte – det er nå forankret politisk. 

Utvalg for velferd og helse fikk ansvaret for å anbefale konkrete satsinger og tiltak som Hamar kommune skal jobbe med, som del av Matløftet. 

Hamar går foran

På verdensbasis kastes hele én tredjedel av all mat som produseres. I Norge havner omtrent hver tiende handlepose rett i søpla. Dette er ikke bare et miljøproblem, men også en utfordring for matsikkerheten. Norge har i dag kun 40 prosent selvforsyningsgrad – et sårbart utgangspunkt i en verden med økende usikkerhet.

Matløftet i Innlandet tar tak i disse utfordringene gjennom en rekke konkrete mål og tiltak. Fylkeskommunen og Statsforvalteren har et særlig ansvar for å løfte dette i kommunene, og Hamar går nå foran som et godt eksempel.

Hamar kommune har lenge hatt et grønt fokus. Alle kommunens 40 enheter er sertifisert som Miljøfyrtårn, og det jobbes aktivt med bærekraftige tiltak:

  • Kommunen har skolehager, mathage i sentrum, sansehager ved institusjonene, og vi produserer urban honning.
  • Det er gjennomført pilotprosjekt med biokull i plantejord.
  • Det legges også vekt på å bygge opp dyrkingskompetanse hos både ansatte og barn. I fjor dyrket hele 20 barnehager egne grønnsaker.

– Vi ønsker å bidra til en mer bærekraftig og robust matforsyning, og samtidig skape matglede og lokal verdiskaping. Gjennom Matløftet forplikter vi oss til handling, ikke bare ord, sier miljø- og klimarådgiver Karoline Finstad Vold, som er glad for å ha fått det politiske Hamar "med på laget".

Forankret i nasjonal politikk

Matløftet bygger på føringer i både Stortingsmelding 15 (2019–2020) om bioøkonomi og Stortingsmelding 24 (2020–2021) om matsystemer, og understreker betydningen av lokal matproduksjon for økt beredskap og bærekraft.

Smaken av Innlandet skal heretter merkes – på alle bord.