Kommunikasjonsstrategi
Forord
Kommunikasjonsstrategien er et verktøy som skal bidra til å sikre et helhetlig inntrykk av Hamar kommune, både internt og eksternt, i stil og tone, i form og farge. For å få til det, må vi informere og kommunisere med et tydelig språk og være en tydelig avsender, slik at mottakerne av budskapet forstår det vi ønsker å formidle. I praksis betyr det at vi må ta utgangspunkt i de ulike målgruppenes interesser og kunnskapsnivå når vi utarbeider budskap, og at vi bruker de kanalene som gjør at vi treffer målgruppene best mulig.
Vi kan gjøre oss fortjent til et godt omdømme
Ord og handling
Omdømme og merkevare
I det daglige har vi lett for å tenke at begrepene omdømme og merkevare er det samme. Omsatt i praksis kan vi si at omdømmet er hva folk tenker om oss, og sier om oss, når vi spør her og nå. Det er ferskvare og handler om folks reelle oppfatning; en sannhet de eier.
Merkevarebygging handler om å styre folks assosiasjoner, slik at vi blir forbundet med de kvalitetene vi ønsker. Altså å sikre at vi både blir kjent, kjent for noe folk bryr seg om, og etter hvert ettertraktet som kommune på grunn av disse assosiasjonene. Vi kan si at omdømmet vårt er en virkelighetsoppfatning utenfra og inn, mens merkevarebygging handler om å styre assosiasjonene innenfra og ut, slik at mulige nye innbyggere, tilreisende og næringsliv tenker at Hamar er svaret den dagen de skal ta et valg om reising, flytting eller etablering.
Man kan gjerne ha et godt omdømme og en svak merkevare, og omvendt. Denne kommunikasjonsstrategien har til hensikt å sørge for gode resultater på begge områder, men det er ikke kommunikasjon isolert sett som bidrar til det. Det er summen av hva vi sier og hva vi gjør. Altså både hva vi lover gjennom kommunikasjon, men også at vi leverer bevis på at det er sant.
Vi er alle viktige bidragsytere til kommunens omdømme
Vi har alle et ansvar for å gjøre oss forstått og å levere gode tjenester og tilbud i det daglige. Det er det en kommune er til for, og vi er viktige bidragsytere i alle funksjoner. Det er derfor kommunikasjonsstrategien gjelder for alle ansatte. Den skal bidra til at vi kommer nærmere hverandre, både internt og eksternt, i og utenfor kommunen. Det som står i denne strategien er derfor ment som en veiledning i rollen som ansatt og når du representerer Hamar kommune gjennom jobben din.
I likhet med andre prosesser i kommunen, er samarbeidet og dialogen med utvalg, råd og tillitsvalgte avgjørende for å lykkes med god kommunikasjon både internt og eksternt.
Visjon og mål
Kommunestyret gir oss retning gjennom sine vedtak, og kommunedirektøren har ansvar for å iverksette dem. Noen viktige føringer er visjonen vår, verdiene våre og hovedmålene i kommuneplanens samfunnsdel. Kommunikasjonstiltak internt og eksternt skal bidra til å støtte disse.
Visjon
Hamar - Innlandets urbane hjerte
Hamar skal være hovedpulsen i regionen – en bærekraftig mjøsby som satser på å utvikle mennesker og næringsliv.
Visjonen vår er også et uttrykk for at det som skapes i Hamar kommune skal bety noe for hele Innlandet. Innlandets urbane hjerte er i den forstand en posisjon vi må gjøre oss fortjent til. Hamar og Hamarregionen er en motor for vekst i Innlandet og dermed også en viktig faktor for hvordan Innlandet posisjonerer seg nasjonalt.
Hovedmål
Hvordan vi som jobber i Hamar kommune bidrar til å oppfylle visjonen, er tydeligere når vi ser på hovedmålene i kommuneplanens samfunnsdel og de respektive mål og delmål i hver avdeling.
I 2030 er Hamar:
- den viktigste byen i og for Innlandet
- en kunnskapsby med landsledende utdanningstilbud, rikt næringsliv og stor innovasjonskraft
- en bærekraftig kommune hvor det er lett å leve miljøvennlig
- en av landets beste kommuner for barn og ungdom
- en trygg og inkluderende kommune med rom for alle
Verdigrunnlaget
Verdiene er en rettesnor for beslutninger og handlinger internt og eksternt, og de skal støtte opp under vår virksomhet. Vi kan på mange måter si at det både er leveregler og våre løfter om hvordan vi opptrer overfor hverandre.
Åpen: Hamar kommune er til for alle.
Vi er åpne når vi skaper tilhørighet og møter mennesker med respekt, lytter og tilrettelegger for medvirkning, deler informasjon, yter service og er tilgjengelige.
Modig: Hamar kommune tør å gå nye veier.
Vi er modige når vi er handlekraftige, utviklingsorienterte, jobber offensivt med nye utfordringer og har mot til å ta store og små beslutninger.
Pålitelig: Hamar kommune kan du stole på.
Vi er pålitelige når vi er ærlige og troverdige, kompetente og opptrer ryddig, lojale til organisasjonen og opptrer forutsigbart.
Helhetlig: Hamar kommune opptrer helhetlig.
Vi er helhetlige når vi opptrer samordnet og koordinert, samarbeider og tar ansvar for felles mål, deler kunnskap med hverandre og ser vårt arbeid i en større helhet.
Verdiene som grunnlag for kommunikasjon
Vi skal gjøre oss fortjent til folks tillit, og da må vi opptre åpent, ærlig og troverdig. Det får vi til når vi kommuniserer tydelig, holder oss til fakta og viser empati.
Det skal være enkelt å komme i kontakt med oss, og vi skal bidra til medvirkning og god informasjon. Det betinger at vi kjenner målgruppene våre, og at vi sjekker av at kommunikasjonstiltak har effekt og er forstått i tråd med målene.
Vi skal være aktive gjennom å ta initiativ til å gjøre ting kjent, fremfor å bli spurt. På samme måte skal vi svare opp pressen på en effektiv måte, og sikre transparens og tilstrekkelig informasjon når det er nødvendig. I prinsippet er alt åpent og kjent, med unntak av taushetsbelagt informasjon og eventuelle prosesser som krever behandling bak lukkede dører.
Kommunikasjonsavdelingen skal sammen med Innbyggerservice sørge for å støtte jobben med kommunikasjonstiltak, rådgivning og ikke minst god innbyggerdialog.
Designmanual
Merkevarekonsept
Noen vil kanskje stusse over at en kommune velger å ha fokus på merkevarebygging, da dette primært er et fagområde vi forbinder med kommersielle aktører som har behov for å skille seg fra konkurrentene sine og gjøre seg foretrukne for kundene. Likheten mellom en kommune og en bedrift, er at vi også har konkurrenter i den forstand at vi må sørge for at innbyggerne våre trives her og blir her, og at vi tiltrekker oss nye innbyggere for å balansere den demografiske utviklingen.
Det å sørge for at både innbyggere og potensielle innbyggere kjenner våre kvaliteter, tar eierskap til dem og liker dem, er et sterkt kort på hånda i denne konkurransen. Det er da en forutsetning at kvalitetene er ønsket, at de betyr noe for folk gjennom å være tilgjengelige, og at de reelt bidrar til respons og ønskede resultater gjennom besøk og tilflytting. Kommunikasjon kan bidra til å styrke disse sannhetene og kvalitetene, mens det er den reelle opplevelsen folk har som gjør at den blir sann for dem.
Merkevarebygging handler om summen av funksjonelle egenskaper, altså tjenester og tilbud, og emosjonelle kvaliteter, altså noe vi føler sterkt for og ønsker å identifisere oss med. Vi vil derfor prioritere å produsere gode historier som bidrar til å øke kjennskapen til hvem vi er, kunnskap om hva vi kan tilby og som kaprer hjertene til de som bor her og som ønsker å komme hit.
Hamar kommune har valgt å bygge sin kommunikasjon på konseptet «Nærmere hverandre». Det betyr at vi bruker dette som en kreativ brønn for valg av formidling av historier, publisering av bilder, produksjon av filmer eller andre tiltak som har til hensikt å vise hvorfor Hamar er et godt sted å bo, leve, drive bedrift i og besøke.
Å komme nærmere hverandre kan bety å:
- invitere til møteplasser og dialog
- jobbe sammen på tvers av fagområder
- drive med aktiviteter sammen og skape felles minner
- etablere sosiale arenaer for å forebygge ensomhet
- fjerne hindringer i alder, kjønn, etnisitet og bakgrunn ved å tilrettelegge for mangfold og forståelse
- ha kort vei til jobb, fritidsaktiviteter, venner og familie – noe som gjør at man får bedre tid til hverandre
- møte potensielle arbeidsgivere, bli kjent med hva de har å tilby for på sikt å søke jobb hos dem
- oversette kultur, språk og andre barrierer for å sikre et bedre og mer sosialt liv
- være tilgjengelige
- invitere generasjoner sammen, for å sikre kunnskapsoverføring og forståelse
- invitere til samarbeid, kreativitet og utforsking for innovasjon og utvikling
- være rause og inkluderende
Merkevarebyggingen skal kjennetegnes ved at vi forteller hvorfor og hvordan det er viktig at vi er nærmere hverandre, og være basert på følgende assosiasjoner:
Engasjert:
En by som gir deg et smil om munnen.
Imøtekommende:
En levende by med sterkt felleskap.
Mangfoldig:
En åpen by med mange muligheter.
Vi bygger Hamarsamfunnet sammen og vi synes det er fint om alle aktører i Hamar ønsker å bidra i samme retning, både med tanke på merkevarekonseptet og den visuelle identiteten. Dette er på lik linje med at vi synes det er bra om konseptet også får virkning internt. Det blir da både et løfte og noe vi må bevise, overfor hverandre og i dialog med de rundt oss.
Roller og ansvar i kommunikasjonsarbeidet
Hamar kommune er en motor for vekst og utvikling i Innlandet. Det gir oss en unik posisjon, men også et stort ansvar. Vår rolle er å betrakte som en storesøster som tar initiativ, deler kunnskap, tenker stort, er raus og samtidig er ansvarlig. Vi løfter opp fremfor å konkurrere, og vi gjør oss fortjent til den posisjonen vi ønsker å ha. Vi ser stort på det når det gjelder, og ser det store i det lille når vi kan. Vi applauderer suksess i regionen og gir plass til flere på laget.
Ordfører
Kommunedirektør
Folkevalgte
Ledere
Medarbeidere
Ytringsfrihet
Kommunikasjonsavdelingen
Innbyggerservice
Mediekontakt
Vi skal aktivt bidra til å informere om kommunens virksomhet gjennom ulike kanaler, og vi følger nærhetsprinsippet. Det vil si at de som sitter tettest på et fagområde, er de som uttaler seg. Da sikrer vi at kunnskap, innsikt og fakta formidles på best mulig måte.
Ansvaret for å svare opp pressen på vegne av Hamar kommune fordeles slik:
- Ordfører uttaler seg på vegne av Hamar kommune, i tillegg til å være folkevalgt.
- Kommunedirektør uttaler seg om strategiske og prinsipielle forhold og om forhold av mer alvorlig karakter.
- Kommunalsjefer uttaler seg om egne fagområder/tjenester.
- Virksomhetsledere uttaler seg om egen virksomhet.
- Ansatte gir faktaopplysninger fra egen enhet/eget fagområde og uttaler seg om saker i samråd med sin leder.
Samarbeid med private virksomheter
Det er ønskelig å ha et tett samarbeid med næringslivet, blant annet gjennom en god dialog med foreninger, forum og det etablerte regionale samarbeidet om reiselivs- og næringsutvikling.
Vi skal også være bevisste på kommunens sterke posisjon som avsender og sikre troverdig og tillitsbasert forhold til våre fysiske, digitale og personlige kanaler. Samarbeid med private aktører kan bidra til å svekke denne tilliten dersom formålet er uklart eller kommunikasjonstiltak er styrt av økonomiske/kommersielle motiv. Vi har derfor et særskilt ansvar for å ikke favorisere noen aktører, men snarere gi alle mulighet til å bygge Hamarsamfunnet på like premisser.
Hamar kommune inngår generelt ikke sponsoravtaler. Unntaket er når aktører samarbeider om aktiviteter som bidrar til å nå kommunens mål og gir innbyggerne en tilgang til aktiviteter eller opplevelser som de ellers ikke ville ha fått uten et slik samarbeid. Formålet skal altså ha som hovedmål å gi en merverdi til innbyggerne gjennom økt tilgjengelighet og tilgang til tilbud. Samarbeidspartnerne skal gis mulighet til å dele sitt engasjement rundt dette, fortrinnsvis gjennom historiefortelling i egne interne og/eller eksterne kanaler og ikke gjennom logoeksponering alene.
Grafisk profil
Hamar kommune skal framstå helhetlig for medarbeidere, innbyggere, tilreisende og næringsliv gjennom å ha en tydelig identitet. All informasjon skal vise hvem avsenderen er. Hamar kommune har en designmanual som alle skal følge. Virksomhetene skal profileres visuelt på en helhetlig måte, og det skal være tydelig at det er Hamar kommune som står bak. Retningslinjene for kommunens grafiske profilering finnes i kommunens designmanual på intranett, kommunens hjemmeside og i kvalitetssystemet. Her ligger også kommunens skiltprofil. Hamar kommune har rammeavtaler med leverandør av designutvikling av trykksaker, reklame, annonser og profilerende materiell. Bestilling skjer via kommunikasjonsavdelingen.
I dagens omfangsrike kommunikasjonslandskap, er det stadig viktigere å bruke visuelle virkemidler for å nå gjennom. Vi skal alltid vurdere bruk av grafiske fremstillinger som bilder, film, illustrasjoner og grafiske elementer for å forsterke budskap. I Hamar kommune har vi også rik tilgang på digitale fortellerkart, som vi med fordel kan bruke i informasjons- og kommunikasjonsarbeidet.
Språk
En av tre innbyggere i Norge har problemer med å forstå hva det offentlige skriver. I all informasjon fra Hamar kommune skal det legges vekt på å ha et klart og forståelig språk tilpasset målgruppen. Dette gjelder uansett hvilken kanal man velger å bruke. Kommunens språkprofil med råd og retningslinjer for språkbruk, ligger i kvalitetssystemet og skal bidra til å innfri kravene i Språkloven.
I det daglige er det nyttig å tenke gjennom hvordan vi formidler budskap både skriftlig, muntlig og gjennom kroppsspråket vårt.
Bilder, filmer og restriksjoner
Vi har alle et ansvar for at bilder, filmer og illustrasjoner brukes i tråd med personvernlovgivning, opphavsrett og krediteringsregler. Kommunikasjonsavdelingen gjør offisielle bilder tilgjengelig via en nettbasert løsning som alle kan logge seg inn på. Vær oppmerksom på hvilke bilder som krever kreditering og/eller har spesielle restriksjoner ved seg. Spør gjerne kommunikasjonsavdelingen om du er i tvil.
Kriseinformasjonsplan
I alle krisesituasjoner er det behov for å kommunisere. De fleste kriser bærer kimen i seg til også å bli en mediekrise. I krisesituasjoner kan det være behov for andre regler for kommunikasjon enn de som gjelder i det daglige, som for eksempel ved at man utpeker noen til å være talspersoner.
I en krisesituasjon er informasjonsbehovet stort, og vi må være i stand til å håndtere stor pågang fra enkeltpersoner og medier. Hvordan berørte og omgivelsene opplever en krisesituasjon, avhenger i stor grad av hvordan kommunikasjonsarbeidet fungerer. God håndtering og kommunikasjon i en krise er avgjørende for at hendelsen ikke skal utvikle seg til også å bli en informasjonskrise.
Kommunen har egen plan for kommunikasjon i kriser. Punktene under beskriver ansvar og roller.
Kommunikasjon i en krise skal:
- sikre at berørte, innbyggere og ansatte får nødvendig informasjon om hvordan de skal forholde seg i situasjonen
- forhindre spekulasjoner, rykter og feilinformasjon
- hindre unødig frykt
- sikre arbeidsro for kriseledelsen og annet involvert personell
- ivareta tilliten til kommunen og kommunens omdømme
Kommunikasjonsansvarlig
- Gi råd og veiledning til kriseledelsen
- Lede krisekommunikasjonsstaben
- Koordinere budskap internt
- Koordinere budskap med politi eller annen ledende instans
- Utpeke pressekontakt og talsperson
- Lede kommunens pressekonferanser
Kommunikasjonsstaben
- Utforme budskap
- Formidle informasjon i relevante kanaler, internt og eksternt
- Påse at informasjon koordineres til og fra evakuerte og -pårørendesenter (EPS)
- Bemanne informasjonsfunksjon på EPS-senter
- Kontaktpunkt mot Innbyggerservice og sørge for at de er oppdatert med korrekt og frigitt informasjon
- Overvåke sosiale medier og mediebildet generelt
- Bistå ordfører og/eller kommunedirektør i pressehåndtering
Krisehåndtering og kommunikasjon har også stor betydning for kommunens omdømme; i ettertid blir vi vurdert på håndteringen av krisen, ikke på krisen i seg selv.
Kanalstrategi
Kommunen er:
- Tjenesteyter
- Myndighetsutøver
- Samfunnsplanlegger
- Demokratiutvikler og -forvalter
- Leverandør av opplevelser
Disse rollene krever bevissthet omkring valg av best egnede kommunikasjonskanaler. Folks endrede kommunikasjonsvaner innebærer også et nytt kommunikasjonslandskap med stadig nye kanaler, økt interaktivitet, innsyn i offentlig forvaltning og universell utforming. Vi skal ta en aktiv rolle for å nå ut med tilstrekkelig informasjon i egne kanaler, gjennom betalte kanaler og via media. Kanalstrategien er dynamisk, og vil være utarbeidet som en guide tilhørende denne strategien. Du vil derfor kun finne hovedprinsippene her.
Mer digitalt, alltid pålitelig
Hjemmesiden er vår hovedkanal
Spredningskanaler
Kommunen er avhengig av å bruke spredningskanaler for å forsterke budskap, både internt og eksternt. Noen ganger kan dette skje gjennom egne kanaler, ofte gjennom andres (både betalte og ubetalte kanaler).
De interne kanalene for spredning av budskap er intranett, fag-/kvalitetssystemer, e-post, Office 365 (Teams, chat), skjermer, organisasjonen gjennom bruk av linja og tillitsvalgte, samt gjennom møtestruktur og mer uformelle møteplasser.
De eksterne kanalene er enda flere:
- Sosiale medier/underholdningskanaler (Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, YouTube, X med flere).
- Lokale og nasjonale medier (Redaksjonell omtale og annonsering/reklame)
- Fagtidsskrifter/andre nettsteder
- Brev, nyhetsbrev, informasjonsskriv m.m. (analogt og digitalt)
- Telefon
- E-post
- Ansatte
- Varsling 24
- Apper
- Selvbetjeningsløsninger
- Push-varsling via kampanjer på sms eller via andre kanaler
- Skjermer og andre flater hvor det egner seg med korte budskap
- Politikere
- Kino
- Utendørs reklameplasser
Sosiale medier eies av globale aktører og brukes på tvers av landegrenser og finansieres med reklame. Kanalene har både private og offentlige aktører og kanalene er på ulike måter tilrettelagt for kommunikasjon og deling.
Sosiale medier er fine spredningskanaler når man ønsker å forsterke budskap og nå ut til spesifikke målgrupper. De vil derimot aldri være en hovedkanal for informasjon. Dette fordi premissene for sosiale medier endrer seg, atferden blant brukerne endrer seg og antall kanaler er i utvikling. Hamar kommune skal derfor tilpasse seg kanalene og deres utvikling, men ikke la det være et premiss for våre informasjons- og kommunikasjonstiltak. Vi vil derfor jevnlig gjøre vurderinger av hvilke sosiale mediekanaler vi skal bruke, og det er utarbeidet en egen guide som forteller hvordan vi ønsker at kanalene skal betjenes.
Internkommunikasjon
Alle ansatte er som nevnt representanter for kommunen, og med på å bygge kommunens omdømme. Vi er ansiktet utad, kulturbærere av våre verdier og kilde til informasjon om kommunens mål og tjenester. Vi er derfor avhengige av at alle kjenner kommunens verdier, mål og prioriteringer, og forstår sitt bidrag til helheten. God internkommunikasjon er en viktig forutsetning for at vi skal få til dette, og for at vi sammen skal nå målene i kommuneplanen.
God internkommunikasjon kan bidra til:
- å sørge for at alle ansatte har en felles forståelse for verdier og virksomhetsmål, og at vi kan etterleve og kommunisere disse til omverdenen
- spre motivasjon og engasjement internt, bygge stolthet og kultur slik at vi blir gode ambassadører for Hamar kommune
- enklere og mer effektive prosjekter og arbeidsprosesser og økt kunnskap på tvers av fagområder
- effektiv spredning av viktig informasjon til definerte målgrupper, og en smidigere hverdag med informasjonsflyt tilpasset den enkelte
- et bedre arbeidsmiljø der mål og retning er tydelig formidlet til alle, og at ansatte er inkluderte og informerte om prosesser og beslutninger
Hamar kommune skal styrke og utvikle sin internkommunikasjon
Mål for internkommunikasjon
- Intranett
- Fag-/kvalitetssystemer
- E-post
- Office 365/Teams
- Møter og allmøter
- Kommunens hjemmesider
Internkommunikasjon bygger en god kultur og skaper stolthet og tilhørighet. I tillegg kan det hjelpe oss med å formidle egne historier. Når du vil nå ut med et budskap til innbyggere eller andre, tenk på hvor mange gode ambassadører for egne tjenester og prosjekter du har rundt deg! Del det du jobber med til kollegaer i egen og andre avdelinger, i kantina, ved kaffemaskina eller i et møte. Du skal selvfølgelig være veldig bevisst på taushetsplikten, men del når du kan. Og husk å heie på andre når de gjør det samme! Da bidrar du både til bedre forståelse for hverandres fag, arbeidsglede og stolthet, og får mange gode markedsførere med deg på ditt eget lag.
Det har også stor verdi at du som ansatt er med på å spre kommunens budskap. Del gjerne det vi publiserer i våre spredningskanaler; Facebook, Instagram og LinkedIn. Da får budskapene våre større tyngde og troverdighet, og stort engasjement gjør at vi når ut til et større publikum. Vi lytter mer til venner og bekjente enn vi gjør til bedrifter og organisasjoner.
Ledere har et ekstra ansvar
Trender i kommunikasjonsfaget
Økende bruk av sosiale medier, men mindre tid på hver sak
Datasikkerheten utfordres
Brukerne stiller krav
Lover og regler
Kommunen forholder seg til en rekke lover og forskrifter. Noen av dem nevnes her:
Kommuneloven
Offentlighetsloven
Lov om språk (Språkloven)
Forvaltningsloven
Plan- og bygningsloven
Grunnloven
Personopplysningsloven
Arkivloven
Arbeidsmiljøloven og Hovedavtalen
Veiledere i kommunikasjonsfaglige emner
Det finnes veiledere i kommunikasjonsfaglige emner:
- Mal for kommunikasjonsplanlegging
- Kanalstrategi, herunder veileder i sosiale medier
- Veileder for bilder og filmer
- Språkprofil
- Håndbok i innbyggerdialog
- Designmanual
- Plan for krisekommunikasjon
Kommunikasjonsavdelingen bistår også med verktøy som briefer og kommunikasjonsplaner for prosjekter og endringsprosesser.
Nyttige kilder og lenker
Hamar kommunes kommuneplan 2018-2030 – Samfunnsdel med langsiktig arealstrategi.
Språkrådet
Ordbøkene
Forskrift om elektronisk kommunikasjon med og i forvaltningen (eForvaltningsforskriften)
Statistisk sentralbyrå
Innlandsstatistikk
www.ipsos.com