Den tidligere Ankerskogen barnehage, også kjent som Røde Kors barnehage, er nå rustet opp og tilpasset nye behov. To enheter i kommunen har flyttet inn: Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT i Innlandet). Prosjektleder for ombyggingen har vært Jostein Spjøtvold.

Et bygg i ny drakt

Bygget på cirka 300 kvadratmeter er rehabilitert til et funksjonelt kontormiljø med:

  • 20 kontorplasser
  • 3 møterom
  • spiserom/kjøkken
  • oppgraderte og etterisolerte overflater

Møbler og inventar er i stor grad gjenbruk - et bevisst valg for å redusere ressursbruken.

- Vi har forlenget levetida på bygget med minst 25 år, sier eiendomsforvalter idrett og publikumsbygg, Knut Brenden. 

Stor klimaeffekt av enkle grep

Ved å bevare og oppgradere eksisterende bygg framfor å bygge nytt, oppnås betydelige klimabesparelser:

  • Levetidsforlengelse av bygg: ca. 100–220 tonn CO₂ spart
  • Redusert energibruk: ca. 10–30 tonn CO₂ spart
  • Gjenbruk av møbler: ca. 4–8 tonn CO₂ spart

Samlet besparelse: ca. 115–250 tonn CO₂.

- Vi ser at bevissthet og god planlegging i forkant gir stor klimanytte. Og litt billigere er det også, kommenterer klima- og miljørådgiver Karoline Finstad Vold.

Bærekraftig eiendomsforvaltning

Prosjektet viser hvordan kommunen kan jobbe målrettet med klima og ressursbruk og samtidig få moderne arbeidsplasser der ansatte trives, som et slutt-resultat. 

Ombyggingen av Ankervegen 52 er kort fortalt et konkret eksempel på hvordan Hamar kommune arbeider med bærekraft i praksis.