Fra barnehage til kontor – nytt liv med fokus på ombruk
Hamar kommune har gjennomført et vellykket ombruksprosjekt i Ankervegen 52. Prosjektet viser hvordan et utdatert bygg kan få nytt liv med lavere klimafotavtrykk og god ressursutnyttelse.
Den tidligere Ankerskogen barnehage, også kjent som Røde Kors barnehage, er nå rustet opp og tilpasset nye behov. To enheter i kommunen har flyttet inn: Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT i Innlandet). Prosjektleder for ombyggingen har vært Jostein Spjøtvold.
Et bygg i ny drakt
Bygget på cirka 300 kvadratmeter er rehabilitert til et funksjonelt kontormiljø med:
- 20 kontorplasser
- 3 møterom
- spiserom/kjøkken
- oppgraderte og etterisolerte overflater
Møbler og inventar er i stor grad gjenbruk - et bevisst valg for å redusere ressursbruken.
- Vi har forlenget levetida på bygget med minst 25 år, sier eiendomsforvalter idrett og publikumsbygg, Knut Brenden.
Stor klimaeffekt av enkle grep
Ved å bevare og oppgradere eksisterende bygg framfor å bygge nytt, oppnås betydelige klimabesparelser:
- Levetidsforlengelse av bygg: ca. 100–220 tonn CO₂ spart
- Redusert energibruk: ca. 10–30 tonn CO₂ spart
- Gjenbruk av møbler: ca. 4–8 tonn CO₂ spart
Samlet besparelse: ca. 115–250 tonn CO₂.
- Vi ser at bevissthet og god planlegging i forkant gir stor klimanytte. Og litt billigere er det også, kommenterer klima- og miljørådgiver Karoline Finstad Vold.
Bærekraftig eiendomsforvaltning
Prosjektet viser hvordan kommunen kan jobbe målrettet med klima og ressursbruk og samtidig få moderne arbeidsplasser der ansatte trives, som et slutt-resultat.
Ombyggingen av Ankervegen 52 er kort fortalt et konkret eksempel på hvordan Hamar kommune arbeider med bærekraft i praksis.







