Nå åpner sommerbyen Hamar – og vi er alle vertskap
Hamar tar imot tusenvis av gjester fra mai til september. Nå samler by, næringsliv og kommune seg om én felles satsning – Sommerbyen Hamar.
Hamar er en by med puls. Hvert år strømmer tusenvis av gjester til Mjøsbyen – for opplevelser, arrangementer og det gode livet ved Mjøsa. Sommerbyen Hamar er et samarbeid mellom Hamar kommune, handelsstanden og reiselivsnæringen for å ta imot gjestene på best mulig vis. Målet er enkelt: både innbyggere, ansatte og tilreisende skal enkelt finne frem til alt det fine som skjer – og kanskje få lyst til å bli noen dager ekstra. Det handler om synlighet og vertskapsrollen vi alle deler.
Sammen om synliggjøring
-Hamar er en kommune med 33 889 innbyggere – og et bysentrum for mange flere. Vi er et naturlig samlingspunkt for alle som er interessert i idrett, kultur og et godt liv ved Mjøsa. Det er noe vi må fortelle om, slik at enda flere får vite om det, oppfordrer ordfører Vigdis Stensby.
-Det er vi som gjør Hamar til Hamar – sammen. Og det er opplevelsene her som bidrar til at folk trives og kommer tilbake. De siste åra har jeg særlig merket meg hvor mange lokale guider vi har fått gjennom innbyggere som stolt viser frem byen sin. En bedre markedsføringskanal finnes vel knapt, sier kommunikasjonssjef Ingunn Børresen.
-Sommeren byr på konserter, åpning av nye møteplasser som Anno Domkirkeodden Historiesenter og Mjøsfronten – og mye, mye mer. Hamar er fint året rundt, men nå framover er det ekstra grunn til å glede seg, legger Vigdis til.
Byen er klar
Butikker, restauranter og øvrige aktører i Hamar sentrum har gjort seg klare til storinnrykk av besøkende. Samarbeidet i handelsstanden er styrket, og aktørene stiller felles front for å gi gjestene de beste opplevelsene – og utnytte mulighetene for økt omsetning. Blant høydepunktene er Hamardagene, et av regionens mest populære arrangementer.
-Sommerbyen er alles ansvar. Jo flere som bidrar til at gjestene får en god opplevelse, jo mer vil de fortelle videre, sier Espen Bjørkheim fra Hamar Sentrum AS.
Slik finner gjestene frem
Folk søker via mobil, og da gjelder det at Hamars tilbud er godt synlig. Derfor er det laget en landingsside; sommerbyenhamar.no, med samlet informasjon om tilbud og arrangementer. Siden er nært koblet til «Hva skjer»-kalenderen, slik at det er enkelt å søke opp hva som skjer gjennom hele sommeren.
Det er også utviklet et felles grafisk uttrykk for sommerbyen, inkludert eksempler på gaveartikler og inspirasjon til lokale aktører. Byen vil i tillegg fargelegges med flagg og bannere, og Sommerbyen Hamar markedsføres både lokalt og nasjonalt.
Vi har stor tro på at vi får til mer sammen enn hver for oss. Denne satsningen er et skritt på veien mot et enda tettere samarbeid i Hamar. Nå gjelder det bare å bli med. Del i vei, og sørg for at enda flere får nyte sommerbyen Hamar, oppfordrer arbeidsgruppen bestående av Espen Bjørkheim, initiativtaker Frode Åkerland og Ingunn Børresen.
Bruk gjerne #sommerbyenhamar i sosiale medier.
Se også: sommerbyenhamar.no










