Designmanualen er basert på Hamar kommunes merkevareplattform; "Nærmere hverandre" og skal bidra til å sikre et helhetlig inntrykk av Hamar. 

Logoen er tilpasset dagens krav til lesbarhet og synlighet på digitale kanaler. Den er basert på Hamar kommunes kommunevåpen, og tar utgangspunkt i orrhanen som sitter i toppen av en furu med vingene utslått. Kommunevåpenet består, og vil brukes i høytidelige og tradisjonsrik kontekst, som eksempelvis høytidelige mottakelser og seremonier. 

- Designmanualen skal være en verktøykasse som skal bidra til å styrke oppfatningen om hvem som er avsenderen. Og vi gleder oss til å invitere alle til å ta den i bruk for å bygge merkevaren Hamar - også utenfor kommunens tjenester og tilbud, sier kommunikasjonssjef Ingunn Børresen.

Behov for en tydelig logo

Hamar kommune logo

 

 


Illustrasjon: Logoen er bygd opp etter forenklingsprinsipper av hensyn til små størrelser og ensfarget bruk.

-  Endringsprosessen vil foregå over tid . Vi starter digitalt, og jobber oss etter hvert gjennom med fornyelse av alle flater og kanaler, forteller kommunikasjonsrådgiver Katharina Bates.

Den nye identiteten vår henter elementer og kjennetegn fra byen, og fargene er valgt ut ifra sentrumsplanen og justert av hensyn til digitale flater og krav om universell utforming.  De buede formene, som er gjentagende i hele Hamar – fra bygninger til bølgene på Mjøsa, er innarbeidet som detaljer i kommunelogo, skrifttype og grafisk element.

Det er ANTI Hamar som har utviklet logoen og designmanualen i samarbeid med Hamar kommunes kommunikasjonsavdeling.

Under kan du se eksempler på det nye designet i bruk: