Nye digitale dørlåser for innbyggere med trygghetsalarm
Hamar kommune installerer digitale låser og slutter å bruke fysiske nøkler som adgangsløsning hos innbyggere med trygghetsalarm. Dette øker sikkerheten for innbyggerne og forenkler hverdagen for ansatte i hjemmetjenesten.
Som et ledd i kommunens satsing på moderne helse- og velferdsteknologi installeres nye digitale låser og dagens trygghetsalarmer erstattes med en nyere modell. Endringen gjennomføres i løpet av vinteren, med oppstart i midten av januar 2025.
"Dette er et steg i riktig retning, vi må tenke framtidsrettet og ha på plass mer effektive løsninger. En av oppgavene våre er å bidra til å ruste innbyggere i Hamar, slik at de kan bo lengst mulig hjemme og fortsette å være "sjef i eget liv". Det er viktig at hjemmetjenesten og andre tjenesteytere har rask og sikker tilgang til boligen til de som trenger hjelp. Ved at innbygger installerer digital lås vil vi ha kontroll på når og hvem som har tilgang i boligen. Vi opplever i økende grad knapphet på ressurser, og vi er opptatt av å sikre rett kompetanse til rett tid", sier Merete Nissen Westgaard, leder for tjenester til hjemmeboende i Hamar kommune.
Hamar kommune har hatt dialog med borettslag i området, og de stiller seg positive til utskiftingen av dørlåser.
Leder i Eldrerådet i Hamar kommune, Erik Helge Eriksson, sier at de støtter tiltakene som gjøres. "Eldrerådet har gjennom orienteringer fått informasjon om de tiltak som er i ferd med å bli gjennomført til beste for alle som er mottagere av hjemmetjenester, ikke minst reduksjonen av forvaltningen av fysiske nøkler hos hjemmetjenesten. Rådet har gitt innspill under behandlingen og fått svar på de spørsmål som er stilt, utfra dette har vi sett at sikkerhet og håndtering av nytt system er bedre enn det som eksisterer da fysiske nøkler lett kan dupliseres og ikke minst komme på avveie".
Hva skjer framover?
- Innbyggerne det gjelder vil i disse dager motta brev om endringen og vil bli kontaktet av kommunens leverandør når det er tid for montering. Det er mange boliger som skal få installert lås, og arbeidet starter fra midten av januar 2025. Planen er at alle dørlåser er byttet i løpet av 12 uker.
- De som har allerede har en digital dørlås fra kommunen, vil få denne byttet med en nyere modell. De som har en digital dørlås, som de selv har kjøpt, kan velge å fortsatt bruke denne.
- Innbygger vil kunne åpne og låse døren ved hjelp av en applikasjon på mobiltelefonen og har dermed full styring av tilgang til egen bolig. De vil fortsatt kunne bruke sin fysiske nøkkel som før, dersom de ønsker det.
- Ved å installere digital dørlås gjennom kommunen, vil vi alltid ha kontroll på hvilke ansatte i hjemmetjenesten som har vært hos innbyggeren og til hvilke tidspunkt. Har man ikke lenger behov for tjenester i hjemmet, fjernes også tilgangen for hjemmetjenesten.
Hva koster det?
De som mottar tjenester i hjemmet betaler en engangssum for elektronisk lås og trygghetsalarm, ferdig installert. Dette sees på som en varig oppgradering av boligen, og de vil eie den digitale låsvrideren selv, også etter at de ikke lenger mottar hjemmetjenester.
Innbygger kan velge mellom to låser og bestemmer hvilken versjon de ønsker når montøren tar kontakt. De trenger dermed ikke melde fra dette i forkant.
På vår samleside om digitale dørlåser finner du informasjon om priser på de to modellene.
Er det behov for økonomisk støtte, finnes det ordninger som kan hjelpe: Tilrettelegging av egen bolig, gjennom Husbanken. Her kan du lese mer om ordningen.
Spørsmål og svar
For mer informasjon om installeringen se våre spørsmål og svar på denne siden.