Espern bru sto ferdig i 2025, og er foreløpig tatt i bruk som anleggsvei til byggeprosjektene mot Mjøsa. I forbindelse med planlagt massetransport over brua er det avdekket behov for noen fysiske tilpasninger for å sikre at vogntog kan passere sikkert og effektivt.

Kjørearealet skal derfor utvides noe, og gangarealet smales inn på en begrenset strekning. Ombyggingsarbeidene utføres i perioden der Bane NOR allerede har togbrudd.

Fra 29. mai til 16. juni blir det derfor regulering av trafikken i Stangevegen, med manuell dirigering i arbeidstiden og lysregulering etter arbeidstid.

I samme periode skal vi gjøre noen endringer på sikkerhetskjermen på rekkverket til brua, etter initiativ fra Bane NOR SF. Skjermen skal forhøyes med 0,5 m og forlenges noe på den siden som vender mot Hamar stasjon, på grunn av nye krav i Teknisk regelverk.