Kommunikasjonsforeningen, KOM24 og Retriever lanserte i september "Den store kommunikasjonsprisen" for å løfte strategisk kommunikasjon som verktøy for å nå virksomhetenes mål. Det ble opprettet seks kategorier, der kommunikasjonsmiljøer over hele landet, både private og offentlige, kunne melde seg på: 

  • Årets kommunikasjonsavdeling (offentlig og privat)
  • Årets talsperson
  • Årets kommunikasjonsleder
  • Beste krisekommunikasjon
  • Beste internkommunikasjon
  • Beste visuelle kommunikasjon

Nominasjonen

Hamar kommune kom gjennom nåløyet og ble nominert som en av seks i kategorien for visuell kommunikasjon. Vi stilte i tøff konkurranse med blant annet Bymiljøetaten i Oslo kommune, Avinor, Norad, Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo kommune og Sjøfartsdirektoratet.

Sistnevnte fikk gull for kreativ og flott bruk av sine videoer i rekrutteringsøyemed. Mens vi fikk sølv for designmanualen vår og måten vi bruker denne på i vår helhetlige kommunikasjon om Hamar.

Nominasjonen (og prisen) ble basert på Hamar kommunes designmanual og eksempler på hvordan vi bruker denne i praksis, herunder gjennom kreative varianter av bybuen.

Juryen 

Juryen besto av Maren Bækkelund Ellingsen (Bohr), Lasse Sandaker-Nielsen (Sandaker-Nielsen), Veronika Skagestad Aubert (Felleskjøpet), Harry Tiller (Trondheim kommune), Anne-Lise Mørch von der Fehr (Kommunikasjonsforeningen), Guro Lindebjerg (Retriever) og Yngve Garen Svardal (KOM24).

– Det ligger veldig mye god jobb bak det vi ser i mediene. Og det er arbeidet bak vi ønsket å løfte med denne prisen, sier en av initiativtakerne Guro Lindebjerg i Retriever.

Juryen mener at en prisutdeling som denne kan bidra til at flere kommunikasjonsmiljøer, i både privat og offentlig sektor, får synliggjort den jobben de gjør.