Satte urbane hjerter i brann

Lørdag 1. juli arrangerte Hamar kommune og Vikingskipet «Live i Hamar» - en konsert med artistene Emma Steinbakken, hamarsingen Stig Brenner og Karpe på scenen. Og for et liv det ble!
Konserten, som ble til i et samarbeid med Venues, solgte raskt ut 12.000 billetter da den ble lagt ut. Kort tid etter ble det lagt ut ytterligere 3.000 billetter, som også ble solgt på få dager. Det var dermed duket for at 15.000 publikummere kunne nyte favorittartistene sine utenfor Vikingskipet denne sommerkvelden.
Emma Steinbakken åpnet festen med å varme hjertene med sine fløyelsmyke toner, herunder med sin tolkning av «Floden» av Bjørn Eidsvåg. Deretter fikk vår egen Stig Brenner pulsen og allsangfaktoren ytterligere opp med blant annet «jeg er lei meg». Han fortalte også om hvor fint han syntes det var å være tilbake i hjembyen.
Til slutt satte Karpe hjertene i brann da Magdi i Karpe proklamerte: -Vi har alltid sett på Stockholm som storebroren vår, men hvis denne kvelden fortsetter sånn – så er det faktisk Hamar som er storebroren vår. Så kokte det på arenaen i 1,5 time.
Sosial og digital suksess
Konserten ble ikke bare en stor opplevelse for publikum, men også en suksess på den digitale og sosiale mediefronten. Vi har veldig gode tall for besøk på nettsider og sosiale medier i hele juni. Vi kan derfor trygt si at arrangementet engasjerte publikum både online og offline.
Om trafikken på hjemmesiden
Hjemmesiden til Hamar kommune, hamar.kommune.no, er vår primærkilde for all informasjon. I løpet av juni hadde den 87.406 besøk, og en gjennomsnittlig månedlig trafikk på 77.000 besøk hittil i 2023. I tillegg hadde fortellingskartene våre, med veiviser til arenaen og byen, 8040 besøk.
En underside av hamar.kommune.no; Liveihamar.no, spilte hovedrollen i markedsføringen av konserten. Forsiden ble besøkt av 42.251 personer, og av disse kikket 10.800 innom på selve konsertdagen. Siden med praktisk informasjon relatert til arrangementet ble også flittig brukt, med 18.881 besøk.
Fysiske budbærere
For å sikre tilreisende god nok informasjon, var over 40 gulkledde ambassadører ute med QR-koden til informasjonssiden på ryggen. De var også behjelpelige med å vise vei til Vikingskipet. Denne gangen langs Brugata, siden Stangevegen er stengt.
Promotering på Oslo S og Gardermoen
For å øke synligheten på den praktiske nettsiden og ikke minst ønske tilreisende velkommen, markedsførte vi arrangementet på de digitale skjermene på Oslo S og Gardermoen den samme lørdagen.
Ambassadører med plakater
For å skape liv på storskjermene i pausene, engasjerte vi et par som var ambassadører med korte budskap på håndskrevne plakater. De var tidligere på dagen på jernbanestasjonen og rundt om i byen for å hilse på folk.
Ny Hamar-side
Rett før konserten lanserte vi også www.hamar.no. Selv om siden er ny, viste tallene at den ble besøkt 2400 ganger i løpet av helga.
Sosiale medier som spredningskanaler
Sosiale medier spilte også en avgjørende rolle i å nå ut til et bredt publikum og engasjere dem før, under og etter konserten. På Facebook hadde vi en total rekkevidde på 97.000 for postene vi la ut i juni.
Engasjementet på Facebook var også gledelig stort, med 50.865 handlinger som deling, kommentering og liker-klikk på postene. Arrangementets Facebook-side hadde en eksepsjonell rekkevidde på 84.388.
Det ble også delt en uoverskuelig mengde bilder og filmer fra publikum selv via Instagram, Snapchat og TikTok, så denne lørdagen ble en digital Hamar-kveld av de sjeldne.
Folket som ambassadører
I tillegg til markedsføring av konserten i mange kanaler, skal det også legges til at det var mange dugnadsarbeidere og ikke minst lokale publikummere som også bidro til å skape og spre god stemning. Toyota’n til Magdi – eller i alle fall en etterligning, fikk også mobilene varme, for den var utstyrt med krølla femtilapper og QR-kode.
Det ble alt i alt en helg hvor vi kom nærmere hverandre.