Stolte og engasjerte medarbeidere er de viktigste ressursene for å nå våre mål. Derfor er det avgjørende å bygge et godt arbeidsmiljø og en organisasjonskultur der medarbeiderne føler seg verdsatt, har utviklingsmuligheter og opplever at arbeidet deres har verdi for innbyggerne.
Hamar kommune skal være en arbeidsgiver som tilbyr gode lønns- og arbeidsvilkår og fremmer et inkluderende arbeidsliv.
Høyt engasjement påvirker effektivitet, kvalitet og arbeidsmiljø på en positiv måte. Medarbeidere som får bruke sin kompetanse, kan påvirke hvordan de utfører sine oppgaver, jobber i velfungerende team og har ledere som vektlegger mestring, har ofte høy grad av trivsel. Dette bidrar også til redusert sykefravær.
Kommunens medarbeidere skal oppleve at deres innsats har en direkte og positiv innvirkning på lokalsamfunnet. Det er derfor viktig at alle tar og får ansvar for å videreutvikle sin arbeidsplass. Dette bidrar til at medarbeidere blir løsningsorienterte og åpne for nye måter å løse oppgaver på. Slike holdninger styrker engasjementet og gir mestringsfølelse.
Ansattes innsats skal bli verdsatt, og deres meninger skal tas på alvor. Dette øker eierskapet til både mål, prosesser og resultater og fremmer en sterkere følelse av tilhørighet.
Internkommunikasjon er nøkkelen til å skape nærhet og tilhørighet. Hamar kommune skal ha en internkommunikasjon som styrker fellesskapsfølelsen, fremmer åpen dialog, sikrer effektiv informasjonsflyt og øker forståelsen for kommunens mål og verdier.
Ledere må legge til rette for en åpen tilbakemeldingskultur slik at medarbeidere uttrykker sine meninger, melder fra om feil og fremmer forslag om forbedringer. Regelmessig og tydelig kommunikasjon om viktige saker, mål og utfordringer skaper tillit og et godt samarbeidsklima. Klare roller og forventninger gir ansatte bedre forutsetninger for å lykkes.
For å skape stolthet og engasjement, må kommunen bygge en kultur som fremmer tillit, utvikling og anerkjennelse. Alle ansatte skal behandles med respekt og verdighet. Arbeidsmiljøet skal preges av samarbeid, der støtte ikke bare kommer fra ledelsen, men også fra kollegaer og nettverk.
Rett kompetanse til rett tid
Hamar kommune står overfor økt konkurranse om arbeidskraft og tilgang på kompetanse. Demografiske endringer med færre unge og flere eldre skaper press på kommunale tjenester. For å møte dette, må kommunen finne nye måter å løse oppgavene på.
Med et bredt ansvarsområde, er det avgjørende å jobbe både strategisk og systematisk med kompetanseutvikling. Kartlegging av dagens og framtidas kompetansebehov, basert på utvikling i lovgivning, teknologi og samfunn, skal bidra til målrettet arbeid med å sikre rett kompetanse til rett tid.
Beslutninger om kompetansetiltak skal basere seg på både medarbeidernes og organisasjonens behov. Det skal også bli lagt vekt på relevans og kostnadseffektivitet. Samarbeid på tvers av sektorer, partnerskap med eksterne aktører som for eksempel frivillig sektor, idrettslag, næringsliv, andre kommuner og så videre, blir avgjørende.
Hamar kommune må kontinuerlig videreutvikle sine kvaliteter som arbeidsgiver for å tiltrekke og beholde dyktige medarbeidere. Områder med høy etterspørsel, som helse, skole og teknologi, samt fagarbeidere i ulike sektorer, vil prioriteres.
Ledere spiller en nøkkelrolle i å identifisere både kortsiktige og langsiktige kompetansebehov for sine enheter. De har også ansvaret for å legge til rette for at medarbeidere får den kompetanseutviklingen som er nødvendig for å møte disse behovene.
For å sikre tilgang på kompetanse, kreves det at ledere arbeider målrettet for å styrke nærværet og fremme en heltidskultur i organisasjonen. Relevante livsfasetiltak skal bidra til langsiktige karriereperspektiver i kommunen for medarbeidere som ønsker det.
Utviklingsorientert organisasjon
Hamar kommune skal være en framtidsrettet og endringsvillig organisasjon kjennetegnet av innovasjon, effektivitet og kvalitet i tjenestene.
Hamar kommune må raskt tilpasse seg skiftende tjenestebehov. Organisasjonsstrukturen skal understøtte kommunens tjenesteleveranser. Den skal sørge for god utnyttelse av tilgjengelige ressurser, og at roller og ansvar er tydelige. Det skal være effektive og gode beslutningsprosesser som kommuniseres på en tydelig måte.
En helhetlig virksomhetsstyring sikrer at kommunen kan nå sine mål. Med åpne prosesser, økonomisk kontroll og effektiv drift skal Hamar kommune være en lærende og resultatorientert organisasjon.
Ny teknologi og innovative løsninger skal forbedre tjenester og effektivisere prosesser. Det skal være en god balanse mellom bruk av ressurser og fokus på kvalitet i tjenestene. Kommunen skal også bidra til et mer bærekraftig samfunn gjennom å redusere klimautslippene og fremme digitalisering for bedre kvalitet og tilgjengelighet.
En god endringskultur er basert på å involvere og motivere medarbeidere til å finne løsninger. Organisering og internt samarbeid må derfor sikre nødvendig kontakt mellom fagområder og yrkesgrupper internt, og legge til rette for god dialog og samhandling eksternt.
Interne endringsprosesser skal være systematiske, inkluderende og basert på gode vurderinger, som blir kommunisert klart og presist. En robust endringskultur krever at medarbeidere blir oppfordret og motiverte til å finne løsninger. Kontakt mellom ulike fagområder og yrkesgrupper, og god dialog og samhandling med eksterne aktører, vil ofte være nødvendig.
Hamar kommune skal ha et sterkt og velfungerende partssamarbeid som bygger på en felles interesse for å utvikle organisasjonen og tjenestene på en god og konstruktiv måte. Dette inkluderer økonomiske rammebetingelser, effektiv ressursutnyttelse, kompetanseutvikling og tiltak for å redusere sykefravær og videreutvikle helsefremmende arbeidsplasser.
Trygge og kompetente ledere
Ledere i Hamar kommune har en nøkkelrolle i å balansere politiske, økonomiske og sosiale hensyn. Godt lederskap handler om å tilpasse seg endringer, møte innbyggernes behov og samtidig sikre rettferdig, effektiv drift og et godt arbeidsmiljø.
Gode ledere setter tydelige mål, følger opp resultater og legger til rette for at medarbeiderne mestrer jobben sin. Gode ledere evner å motivere, lytte, skape tillit og vise retning. Dette skal bidra til å skape en kultur hvor ansatte føler seg trygge på å bidra og utvikle seg.
Kommunale ledere må forstå og respektere sin rolle, være lojale til lovkrav, beslutninger og håndtere upopulære avgjørelser når det er nødvendig for kommunens beste. Gode ledere er tydelige på hva de ønsker å oppnå, samtidig med at de skaper rom for at ansatte selv bidrar til å vurdere hvordan oppgavene løses.
Kommunikasjon er en grunnpilar for effektivt lederskap. En god leder i kommunen må kunne kommunisere tydelig og åpent, både internt og eksternt. Dette er viktig for å skape tillit og forståelse for beslutninger som tas.
Ledere i Hamar kommune er også medarbeidere. Det stilles store krav til lederrollen, noe som gjør at kontinuerlig kompetanseutvikling og lederstøtte er viktig for å oppleve trygghet og mestring i rollen. For å sikre tilgang til gode ledere i fremtiden er det også viktig å skape nysgjerrighet rundt lederrollen, og utvikle ledertalenter i organisasjonen.