Ved inngangen til 2026, var vi 33 817 hamarsinger (per 1. januar). 
Veksten på 72 nye innbyggere i første kvartal, tilsvarer da en økning på 0,21 %.

- Hamar har hatt vekst en lengre periode. Det tyder på at vi lykkes med strategien om å være en attraktiv kommune der folk vil bo og jobbe, kommenterer ordfører Vigdis Stensby, som gleder seg over resultatet.

Befolkningen i landet som helhet vokste md 0,11%. Hamars vekst er altså større målt i prosent, enn for landet generelt.

Innflytting sørger for veksten

Statistikken viser at Hamar fortsatt har fødselsunderskudd. Det betyr at befolkningsveksten skyldes tilflytting, både fra andre steder i Norge, men også fra utlandet. 

  • Det ble født 72 nye Hamarsinger i første kvartal, mens 92 døde. 
  • Innenlands tilflytting var på 39 personer (netto)
  • Innflytting fra utlandet var på 52 personer (netto)

Nabokommuner og kommuner på Østlandet

  • Ringsaker øker med 53 personer
  • Stange har en nedgang på 16 personer
  • Løten har en nedgang på 20 personer
  • Lillehammer og Gjøvik går også litt ned
  • Elverum øker med 36 personer

Ser vi andre kommuner på Østlandet, er det kun Lørenskog (0,47 %) og Ullensaker (0,54%) som har en større prosentvis vekst enn Hamar i første kvartal. 

Andre byer/kommuner som øker litt i folketallet: 

  • Sarpsborg (0,10%)
  • Fredrikstad (0,05%)
  • Bærum (0,11%)
  • Asker (0,16%)
  • Lillestrøm (0,18%)
  • Oslo (0,15%)
  • Drammen (0,15%)
  • Holmestrand (0,20%)
  • Tønsberg (0,07%)
  • Porsgrunn (0.06 %)

Byer/kommuner som går litt ned i folketallet:

  • Eidsvoll (-12%)
  • Moss (- 16%)
  • Horten (- 0,29)
  • Sandefjord (-0,01%)
  • Larvik (-0,05%)

Vi ønsker alle nye innbyggere hjertelig velkommen til Hamar!