Hovedmålet er å fremme gode oppvekstsvilkår og forebygge omsorgssvikt og atferdsvansker hos barn og unge.

Kommunens ansvar

Kommunen har ansvar for å sikre gode oppvekstvilkår og forebygge psykiske og sosiale problemer. Dette innebærer samarbeid mellom ulike tjenester og sektorer, og at barnets beste alltid skal være i fokus.

Les "Plan for forebygging av omsorgssvikt og atferdsvansker hos barn og unge" (PDF, 439KB)

Forebygging av omsorgssvikt og atferdsvansker

Forebygging skjer på flere nivåer:

  • Universell forebygging: Rettet mot hele befolkningsgrupper, som trygge barnehage- og skolemiljøer.
  • Selektiv forebygging: Rettet mot grupper med kjent risiko, som gratis barnehageplass for lavinntektsfamilier.
  • Indisert forebygging: Rettet mot individer med høy risiko, som tiltak for ungdom med begynnende rusproblemer.

Arenaer for forebygging

Forebyggende innsats må skje på arenaer hvor barn og unge befinner seg, som i familien, på skolen, i fritidsaktiviteter og på internett. Godt samarbeid mellom ulike sektorer og med foreldre er essensielt.

Forebyggende tjenester

  • Helsestasjon og skolehelsetjenesten: Følger opp barn og unges helse og utvikling.
  • Utekontakten: Jobber oppsøkende blant ungdom for å forebygge rus, kriminalitet og psykisk uhelse.
  • PP-tjenesten: Hjelper barn med særskilte behov i barnehage og skole.
  • Barnevernstjenesten: Sikrer at barn som lever under skadelige forhold får nødvendig hjelp.

Samarbeid mellom velferdstjenester

For å sikre at tjenester ytes til rett tid og er koordinerte, må det være et godt samarbeid mellom kommunale, fylkeskommunale og statlige tjenester.

Kartlegging og oppfølging

Kommunen må kartlegge lokale folkehelseutfordringer og tilpasse tiltak deretter. Det er viktig med stabile og gode faglige tiltak over tid.

Mål

Hovedmålet er å forebygge omsorgssvikt og atferdsvansker hos barn og unge, med delmål om trygge oppvekstvilkår, reell innflytelse for barn og familier, og handlingskompetanse hos forebyggende tjenester.

Handlingsplan

Handlingsplanen inkluderer tiltak på systemnivå som ledelse, samarbeid, kompetanseheving og brukermedvirkning. Det legges vekt på relasjonell ledelse og kompetanse, samt koordinering og kontinuitet i tiltakene.

Evaluering

Tiltakene skal evalueres årlig, med første evaluering høsten 2024, for å sikre at de virker etter hensikten.