Nye bydeler vokser frem

I årene fremover kommer det til å skje mye i strandsonen i Hamar - fra Skibladnerbrygga til Espern. Bydelen får ny bru som forbinder byen med Mjøsa, nye byrom og parkområder, nye bygninger med boliger, arbeidsplasser og aktiviteter - og fornyet stasjonsområde med dobbeltspor mot Oslo.

Samtidig skal vi ta vare på kontakten med Mjøsa, og det historiske kulturmiljøet ved det gamle jernbane- og industriområdet. Grå parkeringsarealer på Åttemetersplanet og utallige sidespor til jernbanen skal bort.

Siste nytt

Med mye byggeaktivitet i samme område, vil det i perioder bli endringer i kjøremønster og fremkommelighet. Selv om prosjektene utvikles av ulike utbyggere, vil vi samle informasjon som påvirker deg som innbygger her. Dette er aktuelt akkurat nå:

  • Lysregulering i krysset ved Espern bru fra 29. mai til 16. juni. I perioden Bane NOR har togstans skal det gjøres noen små endringer ved påkjøringen til Espern bru.
  • Bryggeriundergangen er stengt av Bane NOR og Innlandet fylkeskommune i forbindelse med at det skal bygges ny jernbanebru. Omkjøringsveg er via Vognvegen og Nordvikvegen (se kart). Undergangen vil åpne i løpet av sommeren 2026. 
  • Trafikk til Tjuvholmen: Victoriaundergangen og Bryggavegen er åpen for kjørende og gående til Tjuvholmen. På grunn av høydebegrensing i Victoriaundergangen må spesialtransport / store båter benytte anleggsveg via Espern bru. Kjøring og transport via anleggsveg og Espern bru må avtales i hvert enkelt tilfelle med Bane NOR eiendom: Byggeleder Eirik Kruke, telefon 47607645
  • Turvegen mellom Espern og Tjuvholmen stenges midlertidig frem til 22. mai. Dette gjøres for å utbedre koblingspunktet til turvegen mellom Victoriaundergangen, Tjuvholmen og Espern før den åpnes for gangtrafikk. 
  • Mjøsfronten: Utbyggingen av Mjøsfronten og indre havn fortsetter frem til sommeren, og Bryggavegen er stengt for trafikk til alt åpner. Serveringsområdet på Mjøsfronten skal etter planen åpne til 17. mai, mens resten indre havn åpner 20. juni. Du kan følge prosjektet her

Hvem har ansvar for hva?

Utviklingen består av mange ulike prosjekter, i ulike faser, med ulike eiere. Noen prosjekter er det kommunen selv som har hovedansvar for, mens noen delområder utvikles av private grunneiere eller Bane NOR. 

De fleste reguleringsplanene er nå vedtatt, noe som betyr at de enkelte utbyggerne er ansvarlige for prosjektene videre. I fortellingskartet vårt for Hamar strandsone kan du se de vedtatte planene.

Fortellingskart Hamar strandsone 

Hvilken rolle har kommunen?

  • Kommunens rolle som planmyndighet er å behandle forslag til nye reguleringsplaner, og behandle utbyggernes forslag til endring i vedtatte reguleringsplaner.
  • Kommunens rolle som bygningsmyndighet er å gi byggetillatelser som er i tråd med de vedtatte planene, og å behandle dispensasjoner fra vedtatte planer.
  • Kommunen har også en rolle i å koordinere gjennomføringen av de tekniske anleggene (som vei, vann og avløp) på tvers av de ulike utbyggerne. Det skjer både gjennom tekniske planer, og i byggeperioden inntil området er ferdig opparbeidet i tråd med reguleringsplaner og inngåtte utbyggingsavtaler. 
  • Kommunen utvikler og er byggherre for prosjektet Mjøsfronten og indre havn. 

Omkjøringer

I noen perioder blir det nødvendig å stenge veier i forbindelse med arbeidene. Her kan du se oppdaterte omkjøringsruter for biler, syklister og fotgjengere. Ikke alle veiene er kommunale veier, men kartet henter også inn informasjon om fylkes- og riksveger. 


Medvirkning

Gjennom reguleringsplanprosessene har det vært mulig for alle å si sin mening om planene før politisk behandling.  

Du finner alle planene på Arealplaner.no, og du kan lese mer i fortellingskartet vårt.