Utvalg for miljø og oppvekst har arbeidet med framtidig struktur for barnehager og skoler i Hamar. Kunnskapsgrunnlag og analyser som ble brukt i saken om skolestruktur, finner du på denne nettsiden.

Arbeidet ble sluttbehandlet av kommunestyret høsten 2022.
Komunestyrets vedtak i sluttbehandling ligger i sin helhet her. (Protokoll fra møtet 26.10.22.)  (PDF, 128KB)

Overordnet strategi skolestruktur

• Fylle opp skoler med ledig kapasitet.
  • Rehabilitere og utvide skoler dersom dette er nødvendig for å avvikle skoler som vedtas avviklet.
  • Bygge nye skoler der dette er nødvendig for å opprettholde eller øke elevkapasitet for å kunne avvikle skoler som er vedtatt avviklet.
  • Rehabilitere og utvide skoler dersom dette er nødvendig for å øke elevkapasitet.
  • Rehabilitere skoler dersom dette er nødvendig for å oppnå godt fysisk læringsmiljø.
  • Bygge nye skoler dersom dette er nødvendig for å oppnå godt fysisk læringsmiljø.

Framtidig skolestruktur

Barneskoler sentrum / Hamar vest
Antall barneskoler reduseres fra 3 til 2.

• Storhamar skole legges ned
  • Prestrud skole oppgraderes og utvides etter behov
  • Greveløkka skole opprettholdes som i dag

Barneskoler sentrum / Hamar øst
Antall barneskoler reduseres fra 2 til 1

• Rollsløkken og Solvang skoler slås sammen i ett skolebygg
  • Kommunestyret ser for seg 2 alternative plasseringer av et nytt skolebyg:
  • Ved Rollsløkken skole
  • Ved Børstad u-skole

Barneskoler i Vang
Antall skoler reduseres eventuelt fra 4 til 3.

• Lunden skole opprettholdes
  • Ingeberg skole opprettholdes og rehabiliteres og utvides ved behov
  • Ny skole på Ridabu der sammenslåing med Lovisenberg vurderes på et senere tidspunkt. Kommunestyret ser for seg 2 alternative plasseringer:
  • Ved Lie
  • Ved Ener u-skole