Private avløpsanlegg
Alle som slipper ut avløpsvann fra bolig, fritidsbebyggelse eller annen virksomhet med innlagt vann, og som ikke er tilknyttet kommunalt avløpsnett, må søke kommunen og få godkjent avløpsløsningen.
Dette gjelder også hytteeiere med WC eller vakumtoalett med avløp til tett tank, også i de tilfeller hytta ikke har innlagt vann.
Handlingsplan for opprydding i avløp fra spredt bebyggelse
Hamar kommune har utarbeidet en egen handlingsplan for opprydding i avløp fra spredt bebyggelse, som følger opp nasjonale krav. I handlingsplanen har kommunen fastslått at avløpsanlegg eldre enn 30 år, eller anlegg med feil og mangler, skal oppgraderes til å tilfredsstille dagens rensekrav.
Lenke til Handlingsplanen for opprydding i avløp fra spredt bebyggelse (PDF, 1MB)
Målet er å redusere forurensningen fra private avløpsanlegg i spredt bebyggelse. Handlingsplanen beskriver hvordan opprydding skal skje i kommunen og hvilke områder, som skal prioriteres. Det er utarbeidet en prioriteringsliste ut i fra blant annet tilstand i elver og bekker i nærheten og avløpsanleggenes alder, tilstand og funksjon.
I Hamar kommune er det, i likhet med i mange andre kommuner, mange eldre og dårlige private avløpsanlegg i spredt bebyggelse. En stor del av de private avløpsanleggene er fra Mjøsaksjonen rundt 1980 (dvs. over 40 år gamle). De fleste anleggene trenger derfor en oppgradering for ikke å forurense grunnvann, bekker, elver og innsjøer i kommunen.
Har du et avløpsanlegg som ikke tilfredsstiller dagens rensekrav, vil du få pålegg om oppgradering eller utbedring.
Kommunen tar område for område, og det kan derfor ta flere år før du blir berørt.
Valg av renseløsning
Som hovedregel skal lukket infiltrasjonsanlegg for sort- og gråvann benyttes i Hamar kommune. Infiltrasjonsanlegg skal alltid ha slamavskiller som forbehandlingstrinn.
Hvis forholdene ikke ligger til rette for lukket infiltrasjonsanlegg kan andre løsninger vurderes. Mer informasjon finner du i lokal forskrift (lenke 1).
Krav til fagkompetanse
Arbeider på eksisterende avløpsanlegg eller etablering av nytt utslipp er søknadspliktig etter plan og bygningsloven og forurensningsforskriften.
Søknaden og arbeidet må utføres av fagkyndige. Du må derfor få et fagkyndig foretak, for eksempel konsulent, rørlegger eller entreprenør, til å finne ut hvilken løsning som passer på eiendommen. Foretaket kan selv svare på om de har kompetanse på denne type arbeid. Foretaket du velger sørger for nødvendig dokumentasjon til bruk i søknaden. Søknaden skal godkjennes av kommunen, og du må ha en skriftlig tillatelse før arbeidet settes i gang.
Tømming av private avløpsanlegg
Bestille tømming
Forberedelse til tømming
Du må sørge for at anleggene som skal tømmes er lett tilgjengelige for tømming med bil. Dette betyr at det må være en egnet vei frem til anlegget som er brøytet og strødd vinterstid. Det betyr også at det ikke må være plassert bygninger, terrasse, platting, biler, blomsterurner eller annet over kumlokkene. Vegetasjonen må holdes nede rundt anlegget.
Du får ikke nødvendigvis forvarsel før service, slamtømming eller kommunen kommer på tilsyn. Lokkene må derfor være tilgjengelige til enhver tid.
Tvungen tømming
Hvor ofte tømmes anleggene?
Tømmehyppigheten er basert på type anlegg, hvor mange personer anlegget er dimensjonert for og om det er bolighus eller fritidsbolig. Det er anleggets lagerkapasitet og beregnet bruk som styrer hvor ofte anlegget har behov for å tømmes.
Alle typer anlegg utenom tette tanker tømmes med jevnlige intervaller.
Tømming av tette tanker
Kostnader for tømming
Kommunens gjeldende gebyrer og priser finner du her.
Mange trenger nytt avløpsanlegg i Hamar
Trenger din bolig eller hytte nytt avløpsanlegg
Mange private avløpsanlegg i Hamar fungerer ikke som de skal, og har behov for å byttes ut. Bakgrunnen for det er at anlegget er så gammelt, at det ikke lenger fungerer som det skal, at det er feil på anlegget eller at det av andre grunner ikke oppfyller dagens krav til avløpsrenseanlegg.
Avløpsrenseanlegg som ikke fungerer som det skal slipper ut stoffer som kan føre til sykdom hos mennesker, gjøre vannet dårlig egnet som drikkevann/badevann, gi unormal algevekst, gi dårlige leveforhold for bunndyr og fisk og annen forurensing.
Hvordan vet jeg at mitt anlegg må byttes ut?
De fleste har liten kunnskap om eget anlegg og behovet for utskifting. Noen indikasjoner på at anlegget må byttes eller rehabiliteres er:
- Anlegget er 25-30 år gammelt
- Oppslag av vann i/rundt avløpsanlegget/spredegrøftene
- Unormalt høy eller lav vannstand i anlegget
Et fagkyndig foretak kan ta en gjennomgang på anlegget ditt og vurdere om det bør rehabiliteres eller byttes.
Eiers ansvar
Valg av renseløsning
Fagkyndig foretak
Foretaket kan selv svare på om de har kompetanse på denne type arbeid. Foretaket du velger sørger for nødvendig dokumentasjon til bruk i søknaden. Søknaden skal godkjennes av kommunen, og du må ha en skriftlig tillatelse før arbeidet settes i gang.
Ta vare på avløpsanlegget ditt
Drift og vedlikehold
- Sett deg inn i hele anlegget, ikke bare renseenheten (ledningsnett, slamavskiller, renseenhet, stakekum, prøvekum, utslippsanordning mm).
- Ha kjennskap til og sørg for at anlegget driftes og vedlikeholdes slik at det fungerer forskriftsmessig og i samsvar med dine forpliktelser i utslippstillatelsen og serviceavtalen.
- Sett deg inn i eventuelle særskilte behov som må ivaretas for ulike sesonger, som vårpuss eller vinterstenging.
- Reparer kraner og toalettsisterner som lekker.
- Sørg for å ha relevant dokumentasjon om anlegget ved tilsyn fra kommunen. Sørg for skriftlig og tinglyst avtale for fellesanlegg og anlegg på annen manns grunn, hvis det er aktuelt.
- Lag deg gjerne en oversikt (logg) hvor du samler alle opplysninger om anlegget (kopi av servicedokumenter, kjøp av kjemikalier, tømming av slam, kjøp av deler, dokumentasjon om utbedringer med mer).
Driftsproblemer - du plikter å utbedre
Endringer i bruksmønster eller belastning kan i noen tilfeller føre til driftsproblemer. Noen minirenseanlegg krever stabil belastning for å fungere optimalt.
Avløpsanleggene er dimensjonert ut i fra maksimal forventet belastning. Hvis belastningen øker kan avløpsanlegget bli overbelastet og få driftsproblemer. Er det vesentlig økning i belastningen kan det også være søknadspliktig til kommunen.
Sikring av lokk
Spesielle krav til enkelte typer avløpsanlegg
Minirenseanlegg har krav om serviceavtale med fagkyndig foretak i hele anleggets levetid. Hvis du kjøper en eiendom med minirenseanlegg må du inngå serviceavtale før du tar over eiendommen.
Har du tett tank eller minirenseanlegg er det lurt å bruke vannbesparende dusjhoder og toaletter. Det reduserer både bruk av kjemikalier og strømforbruket i renseanlegget. For deg som har tett tank vil dette også redusere kostnadene til slamtømming vesentlig.
Vær obs på hva du heller i vasken eller toalettet!
Bruk bare miljømerkede vaskemidler – se etter Svanemerket, som er det offisielle miljømerket i Norden og EUs miljømerke Blomsten.
Ikke bruk antibakterielle såpeprodukter eller blekemidler som inneholder klor. Det dreper bakteriene i renseanlegget. Dette er spesielt viktig for deg som har minirenseanlegg.
Ikke bruk kjemiske avløpsåpnere som for eksempel «Plumbo» når avløpet er tett. Bruk heller kokende vann eller mekanisk rengjøring.
Bruk rist over sluk i oppvaskkummen. Ikke hell matrester eller kaffegrut i vasken. Ikke hell olje, løsemidler eller flytende fett i avløpet.
Ikke kast hår, bleier, bind, våtservietter, koronatester, Q-tips eller annen søppel i toalettet. Det kan føre til tilstopping og problemer.
Hva er lov på hytta – ikke innlagt vann
Hytter uten utslippstillatelse kan ikke ha innlagt vann eller avløpsrenseanlegg
Uten utslippstillatelse er det ikke tillatt med innlagt vann eller avløpsanlegg. Kommunen erfarer at mange legger inn vann eller anlegger avløpsanlegg uten at de har utslippstillatelse. Dette er ulovlig fordi det forurenser.
Hva er innlagt vann?
Med innlagt vann menes vann fra vannverk, brønn, borehull, cisterneanlegg eller lignende som gjennom ledning eller slange er ført innendørs.
Enkel sanitær standard
Hvorfor må man ha avløpsanlegg når man har innlagt vann?
Sanitært avløpsvann er avløpsvann som i hovedsak beskriver seg fra menneskers stoffskifte og fra husholdningsaktiviteter, herunder fra vannklosett, kjøkken, bad, vaskerom eller lignende. Annet forbruk av vann kan omfattes av annet regelverk.
Begrensninger i kommuneplanens arealdel
Hvem trenger utslippstillatelse og avløpsanlegg?
Kravene til avløpsanlegg og utslippstillatelse gjelder når:
- man har innlagt vann.
- man har utslipp av svartvann (fra toalett).
- man ikke har innlagt vann, og utslippet av gråvann utgjør ulempe eller skade som regnes som forurensing.
- det stilles krav om det i reguleringsplan.
Et avløpsrenseanlegg bruker fysiske, kjemiske eller biologiske prosesser for å fjerne mesteparten av det uønskede innholdet i avløpsvannet. Det vil fortsatt være skadelig stoffer igjen, som slippes ut i grunnen eller til vann på en slik måte at det skader naturen minst mulig. Dette er årsaken til at man må søke om utslippstillatelse når man skal anlegge avløpsanlegg. Kravet om utslippstillatelse gjelder også for tett tank.
Enkelte leverandører av hytteløsninger reklamerer med at de har ulike løsninger som ikke krever utslippstillatelse. Mange av disse løsningene er søknadspliktige i Hamar kommune.
Bygninger uten "innlagt vann" og med toalettløsninger som utedo, biologisk toalett og forbrenningstoalett, trenger som hovedregel ikke tillatelse.
Tilknytning til kommunalt avløp
Dersom din bolig ligger i rimelig nærhet til kommunalt ledningsnett oppstår det en tilknytningsplikt. Selv om du har privat avløpsanlegg (f. eks. en septiktank), må du da som hovedregel koble deg på det kommunale ledningsnettet.
Tilknytningsplikten er med på å sikre en forsvarlig håndtering av avløpsvann. Ved å betale avløpsgebyr bidrar vi alle til å bygge ut og vedlikeholde denne kritiske infrastrukturen. For deg som abonnent betyr det også at du slipper drift og vedlikehold av privat avløpsanlegg (f. eks. en septiktank). Vær oppmerksom på at private stikkledninger likevel er huseiers ansvar. Tilknytningsplikten er hjemlet i plan- og bygningsloven § 27-1 og § 27-2.
Hvem gjelder tilknytningsplikten for?
Kostander ved å knytte seg til kommunalt avløp
I tillegg til tilknytningsgebyret, må man regne med kostnader for å legge avløpsledning fra bygning og frem til kommunalt ledningsnett.
Kostnaden for å knytte seg til kommunalt avløp består av to deler:
- Tilknytningsgebyr
- Kostnader for den private ledningen frem til kommunal ledning.
Det må betales et tilknytningsgebyr for hver boenhet på eiendommen. Dette beløpet fastsettes av kommunestyret.
Prisen for tilknytningsgebyret finner du i kommunens prisoversikt.
Hvordan knytte seg til kommunalt avløp?
Tilknytning til kommunalt avløpsnett kan gjøres på flere måter. Du kan knytte din private stikkledning direkte til kommunal avløpsledning, du kan knytte til via annen eksisterende privat stikkledning eller du kan knytte til via felles privat ledning.
Mer informasjon om tilknytning og søknadsprosessen finner du på kommunens sider om offentlig avløp.