Førstegangsseksjonering
Førstegangsseksjonering er å dele opp én eller flere bygninger i eierseksjoner, slik at flere kan eie hver sin del av bygningsmassen.
Du kan søke om førstegangsseksjonering selv, og du trenger ikke fagkunnskap for å søke.
Er det flere bygninger på tomten, må du ta med alle i søknaden.
Slik søker du
1. Fyll ut skjema for førstegangsseksjonering
Hvis ikke de som eier eiendommen signerer i skjemaet, må du legge ved en original fullmakt.
Legg ved situasjonskart over eiendommen.
Lenke til kommunens kartløsning
Et situasjonskart viser
- grensene til eiendommen
- omrisset av bebyggelsen
- gårdsnummer og bruksnummer
Legg ved plantegninger for alle etasjene.
Plantegningene må inneholde:
- markering av de ulike seksjonene med ønsket seksjonsnr.
- gårdsnummer og bruksnummer
- informasjon om hva de ulike rommene skal brukes til.
Hvis deler av bebyggelsen skal være tilleggsdeler til seksjonene, må du markere dette i plantegningene. En tilleggsdel er arealet som ligger utenfor hoveddelen av seksjonen, for eksempel en bod eller garasje utenfor leiligheten din. Marker tilleggsdelene med TB (tilleggsareal bygning) og seksjonsnummer på plantegningen.
Du kan lage egne plantegninger, eller få en arkitekt til å tegne dem for deg.
Dersom det er ønskelig at en eller flere seksjoner skal ha eget uteareal må dette fremgå av søknaden, og det må legges ved utfylt rekvisisjon av oppmålingsforretning av uteareal:
2. Fordel de nye seksjonene
- Hvis det er flere som eier eiendommen sammen, og dere skal eie en seksjon hver, kan dere fordele de nye seksjonene. Hvis dere ikke gjør dette, vil alle eie en del av alle seksjonene.
- Skjema for fordeling av sameieandeler ved seksjonering.
3. Lag vedtekter til sameie
- For at kommunen skal kunne opprette et eierseksjonssameie må du lage vedtekter for sameiet. Minstekravet til vedtektene er at det står hvilken eiendom vedtektene gjelder for, og hvor mange som skal sitte i styret. Vi anbefaler å lage vedtekter som inneholder mer enn minstekravet.
4. Tinglysingssperre
- Har du en urådighet tinglyst på eiendommen, må den som står som eier av disse, samtykke til søknaden din. Hvis du er usikker på om du har dette, kan du kontakte Kartverket.
- Kontakt Kartverket om tinglysningssperre.
5. Lever søknadsskjemaet med vedlegg
- Lever søknadsskjemaet med vedlegg til oss per post eller ved oppmøte. Du kan ikke levere dette digitalt, siden vi må ha originale signaturer.
Postadresse: Hamar kommune, Postboks 4063, 2306 Hamar
Besøksadresse: Vangsvegen 51, 2317 Hamar.
Kontakt
Dersom du er usikker på om seksjonering eller tegninger er riktig utfylt kan du sende dette på epost til Terje Andreassen eller Knut Ole Skjefte så kan vi ta en rask kontroll og gi tilbakemelding på om det er noe som må endres på før originale seksjoneringsdokumenter sendes inn.
Dersom det skal måles opp uteareal for eierseksjoner kommer det ekstra gebyr (se under "Hva koster det").
Hva skjer etter at du har sendt søknaden?
- Vi behandler søknaden innen 12 uker og sender saken til Kartverket for tinglysing. Deretter sender vi alle dokumentene tilbake til søker sammen med matrikkelbrev og faktura.
- Dersom dere skal fordele utearealer, må vi gjennomføre en oppmålingsforretning etter matrikkelloven før vi kan sende dokumentene til tinglysing. Det kan ta opp til 16 uker å gjennomføre oppmålingen.
Er eiendommen allerede seksjonert?
Hva koster det?
Hvis saksbehandlingen tar mer enn 12 uker får du 25 prosent rabatt for hver påbegynte uke.
Se priser under.
Oppmålingsarbeider og kartprodukter
Priser for 2024:
1. Oppretting av matrikkelenhet
1.1 Oppretting av grunneiendom og festegrunn:
- areal fra 0 - 250 m²: 18.000 kroner
- areal fra 250 – 2000 m²: 30.500,00 kroner
- areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da: 2.600,00 kroner
- areal fra 10 001m² - økning pr. påbegynte da: 1.140,00 kroner
- Opprettelse av landbruksareal eller areal til almennyttige formål. Pris etter anvendt tid, jf pkt7, med minstepris 3 timer, begrenset oppad til halvt gebyr av beløpene ovenfor. Timesats 1.190,00 kroner.
- Oppretttelse av Matrikkelenhet der det flere enheter samtidig. 30.500 kroner pr enhet for de 5 første og 18.000 kroner pr enhet utover disse 5.
1.2 Opprettelse av grunneiendom fra festegrunn:
- Der et eller flere grensepunkt må nybestemmes i marka: 30.500,00 kroner
- Der alle grensepunkt er koordinatbestemt (Euref eller NGO): 15.200,00 kroner
- Tinglysing av eldre registrert festegrunn: 9.800,00 kroner
1.3 Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn:- areal fra 0 – 250 m²: 18.000,00 kroner
- areal fra 251 - 2 000 m²: 30.500,00 kroner
- areal fra 2 001 - 10 000 m² økning pr. påbegynt da: 2.600,00 kroner
- areal fra 10 001m² - økning pr. påbegynte da: 1 140,00 kroner
1.4 Oppmåling av uteareal på eierseksjon. Gebyr for oppmåling av uteareal pr. eierseksjon:- areal fra 0 – 50 m²: 8 250,00 kroner
- areal fra 51 – 250 m²: 12 800,00 kroner
- areal fra 251 – 2000 m²: 15 600,00 kroner
- areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da.: 1 140,00 kroner
1.5 Oppretting av anleggseiendom. Gebyr som for oppretting av grunneiendom:- volum fra 0 – 250 m³: 18.000,00 kroner
- volum fra 251 – 2000 m³: 30.500,00 kroner
- volum fra 2001 m³ – økning pr. påbegynt 1 000 m³: 2.600,00 kroner
1.6 Registrering av jordsameie- Gebyr for registrering av eksisterende jordsameie faktureres etter medgått tid. Mimimum for 3 timer. (jfr. punkt 7)
1.7 Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning- Viser til 1.1, 1.2, 1.4 og 1.5. I tillegg kan komme tilleggsgebyr for å utføre oppmålingsforretning.
1.8 Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering- Hvis saken blir trukket før den er fullført, eller den må avvises og ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold eller av andre grunner, settes prisen til 1/3 av gebyrsatsene etter punkt 1.1 og 1.2.
2. GrensejusteringVed gebyr for grensejustering kan arealet for involverte eiendommer justeres med inntil 5 % av eiendommens areal. (maksimalgrensen er satt til 500 m²). En eiendom kan imidlertid ikke avgi areal som i sum overstiger 20 % av eiendommens areal før justeringen.
For grensejustering til veg- eller jernbaneformål kan andre arealklasser gjelde.
2.1 Grenser tidligere klarlagt gjennom oppmålingsforretning ol.- areal fra 0 – 250 m²: 6 700,00 kroner
- areal fra 251 – 500 m²: 10 100,00 kroner
2.2 Grenser ikke tidligere klarlagt gjennom oppmålingsforretning ol.- areal fra 0 – 250 m²: 10 100,00 kroner
- areal fra 251 – 500 m²: 13 400,00 kroner
2.3. Anleggseiendom
For anleggseiendom kan volumet justeres med inntil 5 % av anleggseiendommens volum, men den maksimale grensen settes til 1 000 m³:- volum fra 0 – 250 m³: 15.700,00 kroner
- volum fra 251 – 1000 m³: 19.000,00 kroner
3. Arealoverføring3.1 Grunneiendom, festegrunn og jordsameie:
Ved arealoverføring skal oppmålingsforretning og tinglysing gjennomføres. Arealoverføring utløser dokumentavgift. Dette gjelder ikke arealoverføring til veg- og jernbaneformål.- areal fra 0 – 250 m²: 15.700,00 kroner.
- areal fra 251 – 500 m²: 20.250,00 kroner.
- arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på 4.000,00 kroner.
3.2 Anleggseiendom:
For anleggseiendom kan volum som skal overføres fra en matrikkelenhet til en annen, ikke være registrert på en tredje matrikkelenhet. Volum kan kun overføres til en matrikkelenhet dersom vilkårene for sammenføyning er til stede: Matrikkelenheten skal utgjøre et sammenhengende volum.- volum fra 0 – 250 m³: 19.000,00 kroner
- volum fra 251 – 500 m³: 24.700,00 kroner
- volumoverføring pr. nytt påbegynt 500 m³ medfører en økning av gebyret på 10.100,00 kroner
4. Klarlegging av eksisterende grense
4.1 Klargjøring av eksisterende grense der grensen er tidligere oppmålt- For inntil 2 punkter: 4.100,00 kroner.
- For overskytende grensepunkter, pr. punkt: 1.000,00 kroner.
4.2 Klarlegging av eksisterende grense der grensen ikke tidligere er oppmålt- For inntil 2 punkter: 7.900,00 kroner.
- For overskytende grensepunkter, pr. punkt: 2.900,00 kroner.
- Gebyr for klarlegging av rettigheter faktureres etter medgått tid.
5. Privat grenseavtale- Faktureres for medgått tid, men minimum 3 timer. Timepris 1.190,00 kroner.
6. Tinglysing av eldre registrert festegrunn- Gjelder festegrunn som er matrikulert, men mangler Grunnboksblad. Det må vedlegges dokumentasjon i form av godkjennelse fra da feste ble opprettet eller festeavtale: 9.800,00 kroner
7. Timepris- Timepris for arbeider etter Matrikkelloven: 1.190,00 kroner.
8. Urimelig gebyr- Dersom gebyret åpenbart er urimelig i forhold til de prinsipper som er lagt til grunn, og det arbeidet og de kostnadene kommunen har hatt, kan administrasjonssjefen eller den han/hun har gitt fullmakt, fastsette et passende gebyr.
- Fullmaktshaver kan under samme forutsetninger og med bakgrunn i grunngitt søknad fra den som har fått krav om betaling av gebyr, fastsette et redusert gebyr.
9. Betalingsbetingelser- Gebyrene fastsettes etter det prisregulativet som gjaldt da oppdraget ble bestilt.
- Gebyret skal kreves inn etterskuddsvis.
- Dersom en oppmålingssak blir trukket etter at oppmålingsforretningen er avholdt, settes gebyret til 60 % av prisen for den aktuelle tjenesten.
10. Forandringer i grunnlaget for matrikkelføring av saken- Gjør rekvirenten under sakens gang forandringer i grunnlaget for matrikkelføring av saken, opprettholdes likevel gebyret.
11. Utstedelse av matrikkelbrev- Matrikkelbrev inntil 10 sider: 185,00 kroner
- Matrikkelbrev over 10 sider: 370,00 kroner
- Endring i maksimalsatsene reguleres av Statens kartverk i takt med den årlige kostnadsutviklingen.
Seksjonering
Priser for 2024:
- Gebyr for seksjonering etter lov om eierseksjoner: 2.700,- kroner
- Gebyr for reseksjonering etter lov om eierseksjoner: 2.700,- kroner
- Fast beløp: 6.700,00 kroner
- 2 seksjoner: 6.700,00 kroner
- Fra 2 seksjoner og oppover tillegges 640,- kroner pr. seksjon.
- Tillegg av medgått tid utover 5 timer, som faktureres 1 190,- kroner pr. time.