Fettholding avløpsvann
Fettholdig avløpsvann er vann som inneholder fett fra matlaging eller matproduksjon, enten det er vegetabilsk eller animalsk fett. Dette vannet må behandles med en fettutskiller for å hindre at fettet tetter igjen avløpsrørene.
Hva er fettutskiller?
En fettutskiller er en beholder som skiller ut fett fra avløpsvannet før det ledes videre til avløpsnettet. Bare vann som inneholder fett fra matlaging eller matproduksjon skal ledes til fettutskilleren. Vann fra toaletter og bad skal dermed ikke kobles til fettutskilleren.
Hvem må ha fettutskiller?
Alle virksomheter som slipper ut fettholdig avløpsvann, skal som hovedregel installere fettutskiller.
Veiledende liste for hvem skal ha fettutskiller:
- Restauranter, kafeer/konditorier
- Catering/ferdigmatprodusenter
- Gatekjøkken/kiosker, pizza – og hamburgerbarer
- Kantiner, selskapslokaler med kjøkken
- Sykehjem, aldershjem, institusjoner med kantine/kjøkken
- Slakterier, kjøttforedling, fiskeforedling
- Margarin- og matoljeindustri
- Hermetikkindustri
- Bakerier
- Meierier
- Friteringsindustri
- Røkerier
- Matbutikker med steke-/grillavdelinger og varmmatdisk/ferskvaredisk
Listen er ikke komplett, så andre virksomheter kan også trenge fettutskiller!
Mer informasjon
For å komme i gang med installasjon av en uskiller, kan du følge disse trinnene
- Kontakt en fagperson: Start med å kontakte en rørlegger, entreprenør eller leverandør av utskilleranlegg som kan hjelpe deg med installasjonen.
- Søk om påslipps-/utslippstillatelse: Før du kan ta i bruk utskilleren, må du søke kommunen om tillatelse. Denne søknaden sendes elektronisk av en godkjent rørlegger via Gemini Entreprenørportalen.
- Ha kjennskap til kommunens krav: Før du søker, bør du sette deg inn i kommunens krav som er beskrevet i forskriften om utslipp/påslipp av oljeholdig, fettholdig og annet avløpsvann fra virksomheter, Hamar kommune, Innlandet.
For å søke om påslippstillatelse, må du inkludere følgende:
- Utfylt søknadsskjema: Start med å fylle ut nødvendig informasjon i det elektroniske skjemaet.
- Beskrivelse av aktivitet: En kort beskrivelse av hva slags aktivitet som skal foregå i tilknytning til utskilleren.
- Situasjonskart eller plantegning:
o Utendørs utskiller: Et kart i målestokk 1:500 som viser plasseringen av utskilleren og tilknytningen til stikkledning og/eller kommunal ledning.
o Innendørs utskiller: En plantegning som viser plasseringen av utskilleren i bygget og tilknytningen til stikkledning og/eller kommunal ledning.
- Tegning av røropplegg: En tegning som viser røropplegg og tilhørende komponenter som f.eks. kraner, sluk og renseutstyr.
- Dimensjoneringsgrunnlag: Dokumentasjon som viser at utskilleren er dimensjonert og installert i henhold til Norsk standard. Dette er rørleggerens ansvar.
- FDV-dokumentasjon: Dokumentasjon for forvaltning, drift og vedlikehold av utskilleren og prøvetakingskummen.
- Avtale med eksternt firma: En kopi av avtalen med f.eks. et eksternt firma for tømming, kontroll, prøvetaking og temperaturlogging. Avtalen må tydelig vise at firmaet er ansvarlig for å sende temperaturmålinger, analyseresultater og kontroll- og tømmerapporter til kommunen, og den må være signert av begge parter.
- Bekreftelse fra grunneier: Hvis grunneieren er en annen enn virksomhetseieren, må det foreligge en bekreftelse fra grunneieren om at de er kjent med installasjonen og de gjeldende kravene.
- Rutiner for prøvetaking, drift, vedlikehold: Virksomhetens rutiner for prøvetaking, drift og vedlikehold, inkludert årsrapportering til kommunen og håndtering av eventuelle avvik.
- Vurdering ved nyetablering eller bytte av utendørs utskiller: En skriftlig vurdering fra virksomheten om tiltaket kommer inn under plan- og bygningsloven, og om det skal søkes om byggetillatelse.
Hva skal foreligge før du kan ta i bruk utskiller?
- Få tillatelse fra kommunen: Først må du ha en godkjent tillatelse fra kommunen for å slippe på fettholdig/oljeholdig avløpsvann.
- Søke om byggetillatelse: Hvis du skal plassere eller bytte en utvendig utskiller må du undersøke om det er også behov for å søke om byggetillatelse. Bruk skjema 5174 og send søknaden til kommunen via postmottak@hamar.kommune.no etter at du har fått påslippstillatelsen.
- Ferdigmelding etter arbeid: Når arbeidet er ferdig, må du sende en ferdigmelding via Gemini Entreprenørportalen. Du kan først ta i bruk outskilleren når kommunen har godkjent ferdigmeldingen.
- Søke om ferdigattest: Til slutt må du også søke om ferdigattest i byggesaken.
Hvorfor må du ha fettskiller?
- Tette rør: Når fett avkjøles, stivner det og legger seg på innsiden av rørene. Dette kan føre til at rørene tettes helt.
- Oversvømmelser: Tette rør kan føre til oversvømmelser i kjellere og tilbakeslag av kloakk.
- Økt rengjøringsbehov: Fettet som legger seg på innsiden av rørene krever økt rengjøring og vedlikehold, noe som fører til høyere kostnader.
- Rotter og lukt: Fett i avløpsrørene kan tiltrekke seg rotter og skape vond lukt.
Du må søke om påslippstillatelse i følgende tilfeller:
- Ny virksomhet: Hvis du starter en ny virksomhet som vil slippe ut fettholdig/oljeholdig vann.
- Endring av bygg eller bruk: Hvis du gjør større endrer av bygget eller endrer bruken av det, som resulterer i nytt utslipp av fettholdig vann.
- Økt utslipp: Hvis virksomheten din skal øke utslippet av avløpsvann med mer enn 25% på grunn av utvidelser eller endret bruk.
- Endringer på utskilleranlegg: Hvis du skal gjøre større endringer på det eksisterende utskilleranlegget.
- Usikker registrering: Hvis du har et eldre utskilleranlegg og er usikker på om det er registrert hos kommunen og tilknyttet din virksomhet.
- Manglende tillatelse fra kommunen: Hvis virksomheten din har utslippstillatelse fra en annen myndighet, men ikke fra kommunen.
- Flytting til nye lokaler: Hvis virksomheten flytter til nye lokaler og skal koble til og overta utskiller på den nye eiendommen.
Hvem er ansvarlig for påslipp/utslipp?
Tillatelsen gis for en spesifikk virksomhet og sted/eiendom, og det er virksomhetseier som har hovedansvaret overfor kommunen for at vilkårene i tillatelsen overholdes.
Det er viktig å merke seg at ansvaret for utskiller i forhold til kommunen ikke kan overdras til en tredjepart.
Eierskifte
- Melding til kommunen: Tidligere eier må informere kommunen om eierskiftet så snart som mulig, og senest innen én måned, via elektronisk melding. (Min Side - Send sikker e-post til kommunen.)
- Tillatelse til påslipp/utslipp: Ved eierskifte må ny eier søke om egen tillatelse til påslipp og/eller utslipp til kommunalt nett innen én måned etter eierskifte.
Fettutskiller
Prøvetakingskum:
- Alle nye fettutskillere skal som hovedregel ha prøvetakingskum
- Det skal være tilrettelagt for å hente ut representative prøver av utskillerens avløpsvann
- Prøvetakingskummen skal være tilgjengelig for inspeksjon til enhver tid
Lokk/toppløsning (anbefalt):
- Fettutskiller skal ha inspeksjonsluker med god tilgjengelighet og lokk på utløpskassen.
- Lokk hindrer at fettet renner rett over skilleveggen og ut på avløpet.
- Hamar kommune ønsker at dette er installert på alle fettutskillere.
Alarmsystem (anbefalt):
- Fettutskillere bør være utstyrt med automatisk alarm som registrerer fettlagets tykkelse.
- Alarmen skal gi beskjed når fettlaget overskrider fastsatt størrelse.
Nedleggelse
- Siste bruker må gi beskjed til kommunen så snart som mulig, og senest innen én måned etter nedleggelsen eller stansen.
- Utskilleren som tas permanent ut av bruk skal fjernes og leveres til et godkjent avfallsmottak.
- Avløpsledninger fra utskilleren skal avstenges ved tilknytningen på hovedledningen eller plugges i forgreningspunkt.
- Alle ledninger som ble koblet til en utskiller skal også plugges.
- Dokumentasjon på utført arbeid skal sendes sammen med meldingen om nedleggelse eller stans, senest én måned etter utført arbeid.
- Meldingen med dokumentasjon sendes via elektroniskskjema
- I særlige tilfeller kan det gis tillatelse til at utskilleren rengjøres og beholdes, eventuelt fylles med sand, grus o.l. i stedet for fjerning.
- Søknad om å beholde utskiller sendes via elektroniskskjema.
Internkontroll
1. Oversikt over bedriftens organisering:
- Klare ansvarsforhold og organisasjonsstruktur
- Detaljert beskrivelse av anlegget og dets kapasitet
- Regelmessige prosedyrer for prøvetaking
- Vedlikeholdsplaner og driftsrutiner
- Oversikt over alle kjemikalier som brukes av virksomhetene
- Dokumentasjon av prøveresultater og analyser
- Bevissthet på korrekt levering og håndtering av slam og frityrfett
- Prosedyrer for å håndtere avvik og gjennomføre risikoanalyser
- Plan for varsling og håndtering av akutte utslipp.
Tømming og kontroll av fettutskiller
1. Ansvar:
- Eier av virksomheten er ansvarlig for drift og vedlikehold av utskilleren i henhold til lov, forskrift og lokale retningslinjer.
2. Tømmeavtale:
- Det skal alltid være en gyldig tømmeavtale på utskilleren.
3. Tømmehyppighet:
- Fettutskiller og oppsamlingstanker skal tømmes ved behov, normalt 4-12 ganger per år, men minimum 2 ganger per år.
- Tømming må gjøres før fettlageret utgjør maks. 15-25 % av volumet i utskilleren.
- Slamfang skal tømmes når slammengde utgjør maks. 50 % av våtvolumet.
4. Kontroll og rengjøring:
- Alle volumer (utskiller, sandfang, slamavskiller, oppsamlingstank, inn- og utløpsledninger, prøvetakingskum) skal kontrolleres og rengjøres minst en gang per år. Dette gjennomføres som regel av kontrollforma.
5. Rapportering:
- Tømme- og kontrollrapport for utskilleren skal registreres i Gemini Operatørportal fortløpende og senest én måned etter at virksomheten har mottatt dokumentasjonen.
6. Dispensasjon:
- I særskilte tilfeller kan virksomheten søke om dispensasjon fra minimum tømming dersom det kan dokumenteres at mengden fett er liten over tid. Søknad om dispensasjon skal sendes via elektroniskskjema.
Prøvetaking
- Prøver skal som hovedregel tas ut i prøvetakingskum.
- Virksomheter plikter å utføre representative målinger av fettkonsentrasjon for å dokumentere kvaliteten av påslippet til kommunalt nett.
- Det skal tas minimum to representative prøver i året, en i sommerhalvåret og en i vinterhalvåret.
- Prøvetaking skal foregå før tømming og under normal driftssituasjon.
- Prøvetaking skal ikke foretas før det har gått fire uker etter siste tømming.
- Virksomheten skal måle og dokumentere temperaturen ut fra utskilleren over en periode på 7 dager før tømming og prøvetaking.
- Dokumentasjon av temperaturmålinger skal sendes via Gemini Operatørportalen fortløpende.
- I spesielle tilfeller kan virksomheten søke om dispensasjon fra kravet om å installere prøvetakingskum. Dette spesielt gjelder for eldre utskilleranlegg.
- Søknad om dispensasjon skal sendes via elektroniskskjema.
Analyser
- Virksomheten må utføre representative prøver av fettkonsentrasjon for å dokumentere kvaliteten på utslippet til kommunalt nett.
- Kopi av analyserapporten på vannprøven skal sendes til kommunen via Gemini Operatørportalen fortløpende og senest én måned etter mottatt dokumentasjon.
- Prøven skal analyseres av et akkreditert laboratorium.
- Dersom virksomheten har flere utskilleranlegg, må prøvene merkes med navn eller nummer for det aktuelle anlegget.
Avvikshåndtering
- Ny prøve: Hvis testresultatene viser for høye verdier, må dere ta en ny prøve med en gang og sende den til analyse.
- Rapportering: Hvis den nye prøven også viser for høye verdier, må resultatene sendes til kommunen via Gemini Operatørportalen.
- Avviksrapport: Dere må lage en rapport om avviket og hvordan dere skal rette det. Denne rapporten sendes elektronisk til Hamar kommune VAR-avdeling via ha-oljeogfett@hamar.kommune.no.
- Tiltak og oppfølging: Etter at tiltakene er gjennomført, må dere ta en ny prøve og sende resultatene til kommunen. Saken avsluttes når fettinnhold er under 150mg/l og temperaturen under 30 0C.
- Utbedring: Virksomheten plikter til å rette opp feil og mangler ved fettutskilleren som kan være farlige for helse, miljø og sikkerhet.
- Kommunens pålegg: Hvis virksomheten ikke retter opp avviket eller sender inn rapporten, kan kommunen pålegge dere å gjøre utbedringer innen en bestemt frist og gi tvangsmulkt dersom ikke avviket er rettet.
Tabell 1: Fettholdig avløpsvann
Fettholdig avløpsvann Parameter Grenseverdi Fett < 150 mg/l pH 6-9 Organisk stoff (KOF) 600 mg/l Temperatur 30 grader C
Årsrapport
- Frist: Rapporten skal sendes elektronisk til kommunen innen 1. februar hvert år via elektronisk skjema.
- Innhold: Rapporten skal inneholde:
- En oppsummering av mengder slam/fett/olje
- Hendelser eller endringer på utskilleranlegget
- Oversikt over avvik og tiltak som er gjennomført
3. Skjema: Når dere fyller ut skjemaet, må dere inkludere:
- Gjennomsnittlige analyseverdier fra prøvetaking
- Vannforbruk
- Oversikt over utbedringer av utskilleren
4. Forberedelse: Sørg for å ha alle verdiene klare før dere fyller ut skjemaet, da det ikke kan sendes inn uten at alle feltene er fylt ut.
Sanksjoner
Hvis virksomheten ikke driver sitt utskilleranlegg i henhold til lokal forskrift eller ikke oppfyller krav til rapportering, kan kommunen ilegge tvangsmulkt i henhold til forurensningsloven § 73.
Ved gjentatte eller vedvarende brudd på forskriften kan kommunen pålegge virksomheten å utbedre eller stanse driften eventuelt overta driften midlertidig for abonnementenes og/eller leietakerens regning, gitt i 3.13 administrative bestemmelser.