Hva er oljeutskilleranlegg?

En oljeutskiller er en beholder som brukes til å skille olje fra vann i avløpsvann. Uten en oljeutskiller, vil oljer som helles i avløpet forurense avløps- og renseanlegg.

Hvem må ha oljeutskiller?

Alle virksomheter som slipper ut oljeholdig avløpsvann til kommunens ledningsanlegg, skal som hovedregel installere oljeutskiller. 
Veiledende liste for hvem skal ha oljeutskiller:

  • Bensinstasjoner
  • Vaskehaller for kjøretøy
  • Motorverksteder,
  • Bussterminaler,
  • Verksteder og klargjøringssentraler for kjøretøyer, anleggsmaskiner og skinnegående materiell

Virksomheter som ikke er nevnt ovenfor, men som har vaskeplass, servicehall eller lignende med påslipp av oljeholdig avløpsvann til kommunalt nett også omfattes av krav til oljeutskiller.

For eksempel: 

  • Parkeringshus og oppsamlingsplass med sluk i gulvet og innlagt vann som tilføres til kommunalt nett
  • Sorteringsanlegg
  • Fjernvarmsentraler
  • Garasjeanlegg med tilgang til vann
  • Avfallsmottak
  • Mellomlagring av farlig avfall
  • Overflatebehandling av metaller
  • Vask av forskalingsutstyr og transportvirksomhet

For parkeringshus eller garasjeanlegg som har sluk i gulvet, men ikke har innlagt vann, kreves ikke oljeutskiller. I stedet er det nødvendig med riktig dimensjonert sandfang med regelmessig tilsyn og tømming.

Husk at det skal sendes sanitærsøknad når det legges nye og skiftes ut gamle drensledninger, overvannsledninger, samt når utstyr for overvannshåndtering og dreneringsløsninger monteres og kobles til kommunalt ledningsnett. Søknad om sanitær sendes via Ledningsportalen. 

Mer informasjon 

  1. Kontakt en fagperson: Start med å kontakte en rørlegger, entreprenør eller leverandør av utskilleranlegg som kan hjelpe deg med installasjonen.
     
  2. Søk om påslipps-/utslippstillatelse: Før du kan ta i bruk utskilleren, må du søke kommunen om tillatelse. Denne søknaden sendes elektronisk av en godkjent rørlegger via Gemini Entreprenørportalen
     
  3. Ha kjennskap til kommunens krav: Før du søker, bør du sette deg inn i kommunens krav som er beskrevet i forskriften om utslipp/påslipp av oljeholdig, fettholdig og annet avløpsvann fra virksomheter, Hamar kommune, Innlandet

  1. Utfylt søknadsskjema: Start med å fylle ut nødvendig informasjon i det elektroniske skjemaet.
     
  2. Beskrivelse av aktivitet: En kort beskrivelse av hva slags aktivitet som skal foregå i tilknytning til utskilleren. 
     
  3. Situasjonskart eller plantegning:
    o    Utendørs utskiller: Et kart i målestokk 1:500 som viser plasseringen av utskilleren og tilknytningen til stikkledning og/eller kommunal ledning.
    o    Innendørs utskiller: En plantegning som viser plasseringen av utskilleren i bygget og tilknytningen til stikkledning og/eller kommunal ledning.
     
  4. Tegning av røropplegg: En tegning som viser røropplegg og tilhørende komponenter som f.eks. kraner, sluk og renseutstyr. 
     
  5. Dimensjoneringsgrunnlag: Dokumentasjon som viser at utskilleren er dimensjonert og installert i henhold til Norsk standard. Dette er rørleggerens ansvar.
     
  6. FDV-dokumentasjon: Dokumentasjon for forvaltning, drift og vedlikehold av utskilleren og prøvetakingskummen. 
     
  7. Avtale med eksternt firma: En kopi av avtalen med f.eks. et eksternt firma for tømming, kontroll, prøvetaking og temperaturlogging. Avtalen må tydelig vise at firmaet er ansvarlig for å sende temperaturmålinger, analyseresultater og kontroll- og tømmerapporter til kommunen, og den må være signert av begge parter.
     
  8. Bekreftelse fra grunneier: Hvis grunneieren er en annen enn virksomhetseieren, må det foreligge en bekreftelse fra grunneieren om at de er kjent med installasjonen og de gjeldende kravene.
     
  9. Rutiner for prøvetaking, drift, vedlikehold: Virksomhetens rutiner for prøvetaking, drift og vedlikehold, inkludert årsrapportering til kommunen og håndtering av eventuelle avvik.
     
  10. Vurdering ved nyetablering eller bytte av utendørs utskiller: En skriftlig vurdering fra virksomheten om tiltaket kommer inn under plan- og bygningsloven, og om det skal søkes om byggetillatelse.

  1. Få tillatelse fra kommunen: Først må du ha en godkjent tillatelse fra kommunen for å slippe på fettholdig/oljeholdig avløpsvann.
     
  2. Søke om byggetillatelse: Hvis du skal plassere eller bytte en utvendig utskiller må du undersøke om det er også behov for å søke om byggetillatelse. Bruk skjema 5174 og send søknaden til kommunen via postmottak@hamar.kommune.no etter at du har fått påslippstillatelsen.
     
  3. Ferdigmelding etter arbeid: Når arbeidet er ferdig, må du sende en ferdigmelding via Gemini Entreprenørportalen. Du kan først ta i bruk outskilleren når kommunen har godkjent ferdigmeldingen.
     
  4. Søke om ferdigattest: Til slutt må du også søke om ferdigattest i byggesaken.

Utslipp av oljeholdig avløpsvann kan skape store problemer:
 
  • Skade på utstyr: Uønskede stoffer kan skade utstyr i pumpestasjoner og renseanlegg og i noen tilfeller forårsake driftsstans.
  • Forurense miljøet: olje og kjemikalier kan skade levende organismer og forurense miljøet.
For å unngå disse problemene må virksomheter installere oljeutskiller og sørge for at den kontrolleres og tømmes regelmessig. Dette er viktig for å holde avløpssystemet i god stand og unngå kostbare reparasjoner.

  • Ny virksomhet: Hvis du starter en ny virksomhet som vil slippe ut fettholdig/oljeholdig vann.
     
  • Endring av bygg eller bruk: Hvis du gjør større endrer av bygget eller endrer bruken av det, som resulterer i nytt utslipp av fettholdig vann.
     
  • Økt utslipp: Hvis virksomheten din skal øke utslippet av avløpsvann med mer enn 25% på grunn av utvidelser eller endret bruk.
     
  • Endringer på utskilleranlegg: Hvis du skal gjøre større endringer på det eksisterende utskilleranlegget.
     
  • Usikker registrering: Hvis du har et eldre utskilleranlegg og er usikker på om det er registrert hos kommunen og tilknyttet din virksomhet.
     
  • Manglende tillatelse fra kommunen: Hvis virksomheten din har utslippstillatelse fra en annen myndighet, men ikke fra kommunen.
     
  • Flytting til nye lokaler: Hvis virksomheten flytter til nye lokaler og skal koble til og overta utskiller på den nye eiendommen.

Eieren av virksomheten som slipper ut fettholdig/oljeholdig avløpsvann er ansvarlig for å søke om utslipps- eller påslippstillatelse.

Tillatelsen gis for en spesifikk virksomhet og sted/eiendom, og det er virksomhetseier som har hovedansvaret overfor kommunen for at vilkårene i tillatelsen overholdes. 

Det er viktig å merke seg at ansvaret for utskiller i forhold til kommunen ikke kan overdras til en tredjepart.

  • Melding til kommunen: Tidligere eier må informere kommunen om eierskiftet så snart som mulig, og senest innen én måned, via elektronisk melding.  (Min Side - Send sikker e-post til kommunen.)
  • Tillatelse til påslipp/utslipp: Ved eierskifte må ny eier søke om egen tillatelse til påslipp og/eller utslipp til kommunalt nett innen én måned etter eierskifte.

Oljeutskiller - gangen i prosessen illustrert

Sandfang: 

  • Alle oljeutskillere skal ha sandfang. 
  • Sandfang holder tilbake slam og større partikler før avløpsvannet går inn i oljeutskilleren. 
  • Sandfanget kan være en del av oljeutskilleren eller en separat enhet.

Prøvetakingskum: 

  • Alle nye fettutskillere skal som hovedregel ha prøvetakingskum.
  • Det skal være tilrettelagt for å hente ut representative prøver av utskillerens avløpsvann.
  • Prøvetakingskummen skal være tilgjengelig for inspeksjon til enhver tid.


Lokk/toppløsning (anbefalt):

  • Utskiller skal ha inspeksjonsluker med god tilgjengelighet og lokk på utløpskassen.
  • Lokk hindrer at fettet renner rett over skilleveggen og ut på avløpet.
  • Hamar kommune ønsker at dette er installert på alle utskillere.

Alarmsystem (anbefalt):

  • Fettutskillere bør være utstyrt med automatisk alarm som registrerer oljenivå.
  • Systemet bør minimum bestå av 2 følere som plasseres i utskilleren
  • Alarmen skal gi beskjed når oljenivå overskrider fastsatt størrelse.

1.    Melding til kommunen:
  • Siste bruker må gi beskjed til kommunen så snart som mulig, og senest innen én måned etter nedleggelsen eller stansen. 
2.    Fjerning av utskiller:
  • Utskilleren som tas permanent ut av bruk skal fjernes og leveres til et godkjent avfallsmottak.
  • Avløpsledninger fra utskilleren skal avstenges ved tilknytningen på hovedledningen eller plugges i forgreningspunkt.
  • Alle ledninger som ble koblet til en utskiller skal også plugges.
3.    Dokumentasjon:
  • Dokumentasjon på utført arbeid skal sendes sammen med meldingen om nedleggelse eller stans, senest én måned etter utført arbeid.
  • Meldingen med dokumentasjon sendes via elektroniskskjema
4.    Unntak:
  • I særlige tilfeller kan det gis tillatelse til at utskilleren rengjøres og beholdes, eventuelt fylles med sand, grus o.l. i stedet for fjerning.
  •  Søknad om å beholde utskiller sendes via elektroniskskjema.

For å sikre at virksomheten din har et effektivt internkontrollsystem for utskilleranlegget, bør følgende elementer inkluderes:
1.    Oversikt over bedriftens organisering:
  • Klare ansvarsforhold og organisasjonsstruktur
2.    Informasjon om utskillerens kapasitet:
  • Detaljert beskrivelse av anlegget og dets kapasitet
3.    Rutiner for prøvetaking, drift og vedlikehold:
  • Regelmessige prosedyrer for prøvetaking
  • Vedlikeholdsplaner og driftsrutiner
4.    Datablad for alle kjemikalier/vaskemidler:
  • Oversikt over alle kjemikalier som brukes av virksomhetene
5.    Resultater av prøvetaking og analyser de siste 5 årene:
  • Dokumentasjon av prøveresultater og analyser
6.    Dokumentasjon for levering av slam/frityrfett/olje:
  • Bevissthet på korrekt levering og håndtering av slam og frityrfett
7.    System for avviksbehandling og risikoanalyse:
  • Prosedyrer for å håndtere avvik og gjennomføre risikoanalyser
8.    Varslingsplan ved akutte utslipp:
  • Plan for varsling og håndtering av akutte utslipp.

1.    Ansvar:

  • Eier av virksomheten er ansvarlig for drift og vedlikehold av utskilleren i henhold til lov, forskrift og lokale retningslinjer.

2.    Tømmeavtale:

  • Det skal alltid være en gyldig tømmeavtale på utskilleren.

3.    Tømmehyppighet:

  • Utskiller og oppsamlingstanker skal tømmes minimum 1 ganger per år og oftere ved behov.
  • Oljeutskilleren bør tømmes ved alarmsignal eller når 70-80% av oppsamlingskapasiteten er oppbrukt.
  • Sandfang skal tømmes når ca. 50% av lagringsvolumet er fylt opp.

4.    Kontroll og rengjøring:

  • Alle volumer (utskiller, sandfang, slamavskiller, oppsamlingstank, inn- og utløpsledninger, prøvetakingskum) skal kontrolleres og rengjøres minst en gang per år. Dette gjennomføres som regel av kontrollforma.

5.    Rapportering:

  • Tømme- og kontrollrapport for utskilleren skal registreres i Gemini Operatørportal fortløpende og senest én måned etter at virksomheten har mottatt dokumentasjonen.

6.    Dispensasjon:

  • I særskilte tilfeller kan virksomheten søke om dispensasjon fra årlig tømming dersom det kan dokumenteres at mengden slam/olje er liten over tid. Søknad om dispensasjon skal sendes via elektronisk skjema.  

1.    Prøvetakingskum:
  • Prøver skal som hovedregel tas ut i prøvetakingskum.
  • Virksomheter plikter å utføre representative målinger av oljeinnhold for å dokumentere kvaliteten av påslippet til kommunalt nett.
2.    Hyppighet og tidspunkt for prøvetaking:
  • Det skal tas minimum to representative prøver i året, en i sommerhalvåret og en i vinterhalvåret.
  • Prøvetaking skal foregå før tømming og under normal driftssituasjon.
  • Prøvetaking skal ikke foretas før det har gått fire uker etter siste tømming.
3.   Dispensasjon:
  • I spesielle tilfeller kan virksomheten søke om dispensasjon fra kravet om å installere prøvetakingskum. Dette spesielt gjelder for eldre utskilleranlegg.
  • Søknad om dispensasjon skal sendes via elektronisk skjema.

1.    Prøvetaking:
  • Virksomheten må utføre representative prøver av fettkonsentrasjon for å dokumentere kvaliteten på utslippet til kommunalt nett.
2.    Analyserapport:
  • Kopi av analyserapporten på vannprøven skal sendes til kommunen via Gemini Operatørportalen fortløpende og senest én måned etter mottatt dokumentasjon.
3.    Akkreditert laboratorium:
  • Prøven skal analyseres av et akkreditert laboratorium.
4.    Merking av prøver:
  • Dersom virksomheten har flere utskilleranlegg, må prøvene merkes med navn eller nummer for det aktuelle anlegget.

  • Ny prøve: Hvis testresultatene viser for høye verdier, må dere ta en ny prøve med en gang og sende den til analyse.
     
  • Rapportering: Hvis den nye prøven også viser for høye verdier, må resultatene sendes til kommunen via Gemini Operatørportalen.
     
  • Avviksrapport: Dere må lage en rapport om avviket og hvordan dere skal rette det. Denne rapporten sendes elektronisk til Hamar kommune VAR-avdeling via ha-oljeogfett@hamar.kommune.no.
     
  • Tiltak og oppfølging: Etter at tiltakene er gjennomført, må dere ta en ny prøve og sende resultatene til kommunen. Saken avsluttes når oljeinnhold er under 50mg/l. 
     
  • Utbedring: Virksomheten plikter til å rette opp feil og mangler ved fettutskilleren som kan være farlige for helse, miljø og sikkerhet.
     
  • Kommunens pålegg: Hvis virksomheten ikke retter opp avviket eller sender inn rapporten, kan kommunen pålegge dere å gjøre utbedringer innen en bestemt frist og gi tvangsmulkt dersom ikke avviket er rettet. 

Tabell 1: Oljeholdig avløpsvann

Oljeholdig avløpsvann
ParameterGrenseverdi
Olje< 50 mg/l
pH 6-9
Organisk stoff (KOF)600 mg/l
Temperatur <45 grader C

 

Virksomheten som er ansvarlig for utskilleren skal lage en årsrapport om utslipp/påslipp av avløpsvann.
 
  1. Frist: Rapporten skal sendes elektronisk til kommunen innen 1. februar hvert år via elektronisk skjema.
     
  2. Innhold: Rapporten skal inneholde:
  • En oppsummering av mengder slam/fett/olje
  • Hendelser eller endringer på utskilleranlegget
  • Oversikt over avvik og tiltak som er gjennomført

3. Skjema: Når dere fyller ut skjemaet, må dere inkludere:

  • Gjennomsnittlige analyseverdier fra prøvetaking
  • Vannforbruk
  • Oversikt over utbedringer av utskilleren

4.    Forberedelse: Sørg for å ha alle verdiene klare før dere fyller ut skjemaet, da det ikke kan sendes inn uten at alle feltene er fylt ut.

Hvis virksomheten ikke driver sitt utskilleranlegg i henhold til lokal forskrift eller ikke oppfyller krav til rapportering, kan kommunen ilegge tvangsmulkt i henhold til forurensningsloven § 73.

Ved gjentatte eller vedvarende brudd på forskriften kan kommunen pålegge virksomheten å utbedre eller stanse driften eventuelt overta driften midlertidig for abonnementenes og/eller leietakerens regning, gitt i 3.13 administrative bestemmelser.  

Kommunens VAR avdeling (Vann, avløp og renovasjon) skal ha uhindret adgang til eiendom hvor det kan oppstå eller har oppstått forurensning/driftsstans. Vi kan kreve å få se og undersøke dokumenter og annet materiale som gjelder olje- eller fettutskilleranlegget og driften av dette.