Parkering for beboere
Avgiftssonen er delt inn i fire beboersoner. Hvis du bor innenfor beboersone A, B, C eller D på kartet kan du kjøpe beboerparkering til beboerpris hvis du ikke kan parkere på egen tomt. Avtalen gjelder parkering i samme beboersone som du har folkeregistrert adresse.
Parkeringsavtale for beboere gjelder kun i sone 3202, og beboersonene er tydelig markert på skilt. Beboerparkering gjelder ikke i korttidssonen (sone 3200/3211). Du kan heller ikke parkere på parkeringsplasser som driftes av andre selskaper enn Hamar kommune.
Vær oppmerksom på at parkering i en annen beboersone enn du har avtale for eller i korttidssonen for de med avtale i sone A gir grunnlag for kontrollsanksjon (bot).
Beboeravtalen gir ikke fortrinnsrett på parkeringsplasser innenfor sonen, men du kan parkere på ledige plasser. Andre som har parkeringsavtaler i sonen, eller parkerer mot avgift, kan benytte de samme parkeringsplassene.
Beboeravtale i Vestre Torg p-hus
Dersom du er beboer i avgiftssonen, kan du også velge å kjøpe beboerparkering i Vestre torg p-hus. Her er prisen for beboere kr 535,- per måned. Vær oppmerksom på at det kan være venteliste for plass i p-huset.
Slik kjøper du beboeravtale
Beboeravtaler kan kjøpes i parkerings-appen og nettbutikken vår.
Alle som har folkeregistrert adresse i beboersonen, og har egen bil, kan få beboeravtale. Du kjøper beboerparkering i appen på samme måte som andre parkeringsavtaler. Når du kjøper avtalen, sjekkes opplysningene dine opp mot Folkeregisteret og Kjøretøyregisteret.
Hvis du ikke har mulighet til å kjøpe beboerparkering i appen eller nettbutikken, må du søke gjennom det digitale søknadsskjemaet nedenfor, eller kontakte innbyggerservice for bistand.
Hvis du ikke eier kjøretøyet eller ikke er folkeregistrert på adressen du bor på, må du søke om beboerparkering. Dette gjelder for eksempel studenter som har leiekontrakt på bolig innenfor beboersonen, og beboere som kjører bil registrert på firma.
Hvem kan bruke dette skjemaet?
Dette skjemaet kan benyttes av:
- Studenter og pendlere som ikke har folkeregistrert adresse i en beboerparkeringssone i Hamar kommune.
- De som er folkeregistrert i en beboerparkeringssone i Hamar kommune, men benytter et kjøretøy som er registrert på annen privatperson / bedrift.
- De som er folkeregistrert i en beboerparkeringssone i Hamar kommune og er registrert som eier av kjøretøyet, men ikke kommer igjennom ved kjøp av avtale i kommunens parkeringsapp eller nettbutikk.
Hvor lang er saksbehandlingstiden?
Søknaden blir behandlet fortløpende, innen 4 uker etter at all relevant dokumentasjon er levert og mottatt saksbehandler.
Hvor kommer svaret?
Dersom du har opprettet en digital postkasse får du svaret der, hvis ikke kommer det i brevpost.
Hvordan betaler jeg?
Ved godkjent søknad vil du bli bedt om å betale med kort/Vipps ved henting av parkeringskort i skranken, Hamar rådhus. Hvis du har valgt å få parkeringsavtalen digitalt, vil du få tilgang til et eget produkt i kommunens parkeringsapp eller i nettbutikken, slik at du kan kjøpe avtalen der og automatisk bli belastet månedlig.
Hva slags tilleggsdokumentasjon trengs som pendler?
- Bekreftelse fra arbeidsgiver på pendlerstatus. Bekreftelsen må vise at du jobber og har pendleropphold i Hamar, hvor lenge arbeidsforholdet ditt varer og hvor mange dager i måneden du pendler med overnatting i Hamar. Bekreftelsen må være datert, og ikke eldre enn fire uker.
- Signert og fullstendig kopi av husleiekontrakt, eller kjøpskontrakt for bolig i beboerparkeringssonen.
Hva slags tilleggsdokumentasjon trengs som student?
- Kopi av ditt gyldige studentbevis.
- Kopi av kvittering på betalt semesteravgift.
- Fullstendig kopi av husleiekontrakt, eller kjøpskontrakt for bolig i beboerparkeringssonen.
Hva slags tilleggsdokumentasjon trengs som sjåfør av kjøretøy registrert på en annen?
- Hvis du benytter familiemedlem eller annen privatperson sitt kjøretøy trengs signert bekreftelse fra vedkommende som gir disposisjonsrett.
- Hvis du er medeier eller har utenlandsk registrert kjøretøy må du legge ved kopi av vognkort.
- Ved firmabil eller tjenestebil til privat bruk må du legge ved signert bekreftelse fra virksomhet som gir disposisjonsrett for kjøretøyet.
- Hvis kjøretøyet er leaset av virksomheten må leasingavtale med virksomhetens navn og kjøretøyets registreringsnummer legges ved.
- Hvis kjøretøyet er leaset, trengs også signert avtale med autorisert bilutleiefirma som viser utleier, leietager, leieperiode og registreringsnummer.
Flere spørsmål?
Kontakt innbyggerservice på telefon 62 56 30 00 (hverdager kl. 09-15) eller via e-post postmottak@hamar.kommune.no