Briskebyen Montessori International

I hjertet av Hamar, sentralt og nært togstasjonen og skysstasjonen ligger Briskebyen Montessori Barnehage. Hos oss blomstrer barn i alderen 1-6 år i et unikt pedagogisk miljø inspirert av Montessoripedagogikken.
Barnehagen har 40 plasser fordelt på 3 avdelinger. En småbarnsavdeling 0-2 år, en mellomavdeling 2 - 3 år og en storbarnsavdeling 3-6 år. Vi har førskolegruppe og språkgrupper.
Fysisk aktivitet og utelek
- Vi verdsetter frisk luft og har to flotte utelkeområder.
- Barna får leke og lære å svømme i vårt eget basseng.
Individuell oppfølging, frihet og medbestemmelse
- Vi ser hvert enkelt barn og gir dem den veiledning de trenger for å trives og utvikle seg.
- Vi støtter barna i å bli selvstendige og lærer de å ta egne valg.
- Barna har frihet til å utforske og lære på sin egen måte, og de får være med og bestemme i barnehagen.
Mat i barnehagen
- Frokost: barna spiser hjemme eller tar med til barnehagen.
- Lunsj: Mandag tar barna med egen lunsj. Tirsdag - fredag lager barnehagen varm lunsj.
- Ettermiddagsmåltid: Branehagen tilbereder og serverer frukt, grønnsaker og knekkebrød.
Hva vi har fokus på
- godt lek-og læringsmiljø
- språk
- selvstendighet
- vennskap
- trygghet
- individuell oppfølging
- god utelek og gode turer
- indre disiplin og respekt for hverandre
- gjøre barna litt nysgjerrige på læring
Fagområder Montessori
- praktiske hverdagsaktiviteter
- sensorisk
- språk
- matematikk
- kultur - biologi / geografi / vitenskap / kunst / musikk / historie
- etikk og filosofi
- kropp, aktivitet og helse
Planlegging, observasjon, dokumentasjon og vurdering.
I vår montessoribarnehage omfavner vi pedagogiske prinsipper utviklet av Dr. Maria Montessori, som er bygget på dyp respekt for barnet og dets evne til skapende virksomhet. Vår rolle er å legge til rette for barnets utviklingsreise gjennom observasjon og bruk av pedagogisk materiell som er strukturert for å støtte selvstyrt læring.
Barn gjennomgår ulike utviklingsfaser der de er spesielt åpne for å lære nye ting. Vi anerkjenner disse «sensitive periodene» ved å tilby skreddersydd stimulering, hvor barnet har friheten til selv å velge sine aktiviteter. Denne selvbestemmelsen er viktig for å utvikle selvdisiplin og konsentrasjon, samtidig som det opprettholder en glede ved å utforske og lære.