Personvernerklæring
Personvernerklæringen handler om hvordan Hamar kommune samler inn personopplysninger og at vi er forpliktet til å lagre disse på en lovlig og sikker måte.
Den inneholder informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler, hvordan vi behandler de og rettighetene til den som er registret.
Å behandle personopplysninger betyr å samle inn, registre eller sette sammen opplysninger om personer som vi trenger for å kunne gi forsvarlige tjenester eller god saksbehandling.
Hvem er behandlingsansvarlig?
Hva er det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysningene dine?
Når vi behandler personopplysninger, skjer det innenfor rammene av de lover og forskrifter som regulerer våre oppgaver og plikter. Sentrale lover er forvaltningsloven, arkivloven, plan- og bygningsloven, lov om helse- og omsorgstjenester, helseregisterloven, opplæringsloven og barnehageloven, samt personopplysningsloven.
Hvor henter vi opplysninger fra?
Du har alltid rett til å få vite hvorfra vi henter opplysninger om deg i forbindelse med dine tjenester i kommunen. Den enkelte kommunale virksomheten skal opplyse deg om dette i forbindelse med at du eksempelvis søker om en tjeneste.
Hvilke personopplysninger behandler vi?
Innen helse- og omsorg, barnevern og tilsvarende tjenester behandler vi også opplysninger om helse og personlige forhold.
Vi behandler også enkelte opplysninger om elevers bruk av kommunens digitale verktøy som en del av skolehverdagen.
Du kan lese mer på hjemmesiden til Datatilsynet om hva som regnes som personopplysninger.
Se også hvordan vi behandler informasjonskapsler (Cookies)
Hvordan behandler vi personopplysningene dine?
Opplysningene vi har registrert om deg er aktive så lenge vi gir deg tjenester eller behandler saken din. Etter dette overføres opplysningene normalt til arkivet. Vi må kunne dokumentere hvilke tjenester vi har gitt deg eller hva som har skjedd i saken din. Det er lovverket som bestemmer hvor lenge vi må bevare disse opplysningene.
Hvem har tilgang til personopplysningene dine?
Hvordan tar vi vare på personopplysningene dine?
Vi beskytter opplysningene i registrene våre på ulike måter. Vi har tekniske sikkerhetsløsninger som skal sikre at:
- uvedkommende ikke skal få tilgang til dine opplysninger
- opplysningene om deg er tilgjengelige når det er behov for dem
- opplysningene ikke kan endres eller manipuleres etter at de er registrert
- oppslag i saksdokumenter, journaler mv. loggføres.
Vi har også etablert rutiner og tiltak (internkontroll og internrevisjon) for å sikre at det er bare er godkjente personer i kommunen som har tilgang til opplysningene dine og at personopplysninger behandles på riktig måte.
Hvem utleverer vi personopplysninger til?
Hvor lenge oppbevarer vi personopplysningen dine?
Dette betyr for eksempel at personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke slettes hvis du trekker ditt samtykke. Personopplysninger vi behandler for å oppfylle en lovpålagt plikt lagres så lenge lovhjemmelen krever det.
Merk at kommunen ofte vil ha en plikt til å kunne dokumentere hvilke tjenester vi har gitt deg eller hva som har skjedd i saken din, og at det da er arkivlovgivningen som bestemmer hvor lenge vi må bevare disse opplysningene.
Hvilke rettigheter har du?
Hvis du er registrert i våre systemer, har du disse rettighetene etter personopplysningsloven:
Innsyn
Du har rett til å få informasjon om:
- hvilke konkrete personopplysninger vi behandler om deg
- hvor disse er hentet fra
- til hvilke formål og oppgaver de blir brukt
- hvor lenge opplysningene skal lagres
- hvem opplysningene har blitt gitt videre til (dersom opplysningene har blitt gitt videre til noen andre)
Ønsker du innsyn, kan du bruke en av skjemaløsningene nedenfor. Du må der først legitimere deg med BankID eller lignende, og deretter kan du velge hvilke personopplysninger du ønsker innsyn i.
Skjema for innsyn i personopplysninger
Hvis du ikke ønsker, eller ikke har mulighet til å bruke denne løsningen, kan du også henvende deg til Innbyggerservice i Hamar kommune. Der kan du fylle ut et skjema etter å ha legitimert deg. Henvendelsen din skal uansett behandles raskest mulig, og senest innen 30 dager.
Henvendelser om innsyn i personopplysninger på e-post til kommunens postmottak vil ikke bli besvart. Kravet ditt vil i utgangspunktet behandles kostnadsfritt, men vi kan kreve administrasjonsgebyr ved flere kopier, overdrivelse eller grunnløse innsynsbegjæringer. Se Datatilsynet Den registrertes rettigheter.
Retting av feil
Hvis du oppdager at vi har registrert uriktige, utdaterte eller ufullstendige opplysninger om deg, kan du be om å få disse rettet eller oppdatert. Du kan også be om at opplysninger som ikke lenger er nødvendige for det formålet de ble samlet inn til blir sperret eller slettet. Dette gjelder likevel ikke dersom opplysningene skal oppbevares i henhold til annen lovgivning, for eksempel arkivloven. Ved krav om retting, sletting eller sperring, kan du bruke det samme skjemaet som når du ber om innsyn.
Partsinnsyn etter forvaltningsloven
Dersom du henvender deg til oss med en klage, vil vi normalt vise til eller legge ved din henvendelse når vi tar kontakt med den innklagede parten. Du kan be om at vi ikke oppgir hvem du er ved henvendelser til den andre parten. Det skal imidlertid svært mye til for å nekte en part innsyn i en sak dersom han/hun ber om det. Kommunen kan derfor ikke garantere anonymitet ved slike henvendelser.
Allmennhetens innsyn etter offentleglova
Hovedregelen etter offentleglova, er at forvaltningsorganers saksdokumenter er offentlig tilgjengelige. Det betyr at presse eller andre som spør om det, vil kunne gjøre seg kjent med innholdet i kommunens saksdokumenter. Din henvendelse til oss vil dermed også være offentlig uansett hvilken form den kommer i.
Kommunen håndterer imidlertid en del dokumenter som inneholder taushetsbelagte opplysninger. Slike dokumenter blir unntatt fra offentlighet. Interne dokumenter kan også unntas offentlighet dersom det finnes lovhjemmel for å unnta.
Mulighet til å klage
Hvis du mener at vi ikke behandler personopplysningene på måten regelverket krever, kan du klage til Datatilsynet. Informasjon om hvordan du bør gå frem finner du på Datatilsynet sine nettsider.
Personvernombud
Spørsmål om hvordan kommunen behandler personopplysninger kan rettes til personvernombudet.
Vårt personvernombud er Per Marius Slagsvold
E-post: personvernombud@hamar.kommune.no
Mobil: 906 42 985
Eller kontakt Innbyggerservice på telefon 62 56 30 00.