Soul Sirens «Absolutt Soul - på norsk»

Premierehelga for Soul Sirens og storsatsinga «Absolutt Soul - på norsk» er nå spikret! Fredag 11. oktober braker det hele laus på Østre Toten kulturhus på Skreia, etterfulgt av Moelv kulturhus lørdag 12. oktober. Det ryktes om ellevill musikalsk husering, heftige soulhits med oversatte tekster på frodig dialekt - og ei kruttpakke av et band med styrine musikere som øler enann opp til stadige høydepunkt. Detti blir en opplevelse som skulle lonke opp sjøl den mest tæla innlendingen seinhøstes, og kan gi kronisk leamus i godfoten og blommer i øra.

Bak prosjektet Soul Sirens står to molfrakke damer med løine ambisjoner. Kjersti Krageberg og Linda Sønsteby har vokst opp på hver sin side av Mjøsa - Kjersti på Krageberg på Biri og Linda på Ring/Næroset i Ringsaker. Når de møtes slår det virkelig gnister, og vinteren 2023 kom ideen til om å oversette soul-låter til egen dialekt. Sammen har disse to damene skapt Soul Sirens.

Området rundt Mjøsa har tidligere sett suksessfulle prosjekter der kjente amerikanske sanger har fått norsk språkdrakt, med Vazelina Bilopphøggers sin "Je åt opp rånån min" og Inger Lise Rypdal's "Fru Johnsen" som eksempler. Vi har i prosjektet også blitt hentet inspirasjon fra flere generasjoner av gode soulmusikere fra Mjøsregionen. Mange musikalske forbilder har blitt satt under lupen i dette prosjekt, bl.a. Aretha Franklin, Chaka Kahn, Oleta Adams, Stevie Wonder, Diana Ross, Whitney Houston og Randy Crawford. Målet er å gi låtene en merverdi gjennom oversettelsen, og i tillegg bidra til å ta vare på og bruke egen dialekt.

Linda Sønsteby har de siste 20 åra vært en aktiv utøver i Mjøsregionens kulturliv, som vokalist og korist, foredragsholder, bygdejøgler og pådriver for spennende musikalske prosjekter. Hun har de siste årene sluppet egen musikk, tolket Bob Dylans skattekammer, vært nestor i countrytrioen Hell on Heels, vært med å produsere konsertserien Hematt en tur, og jobber også for tiden med å lage ny musikk på klingende Ringsakermål.

Kjersti Krageberg har vært i randsonen av regionens musikkliv i en årrekke uten å gjøre alt for mye ut av seg. Nå kommer hun som «skøti uttur skaugen» og flyg med bredt musikalsk vingespenn inn på soulmusikkens hjemmebane. Hun spiller i dag i ulike bandkonstellasjoner både som vokalist i westcoast/yacht rock/partybandet Sillongen Yacht Club og i country-visepop-kvartetten BeReal, og som korist for tribute-bandet Shades of Floyd og i Lise Linnerud band. Å basa rundt med drevine musikalske lekekamerater har de siste årene utløst både kreativ og musikalsk oppdrift. Det var virkelig på tide å gjøre en produksjon på egne ben - og når det først skjer, så skjer det med et voldsomt ståk.

Med seg har Sirenene kjente og erfarne musikere som bl.a. saksofonisten Frøydis Grorud og Whitney Houston-tolkeren Hans Esben Gihle, i tillegg til en rekke andre bunnsolide musikere med lang fartstid og stort musikalsk overskudd. På scena blir det et 11 mann stort, hett og fett band, med korister og blås - som spiller soul med islett av jazz, funk og RnB. Forberedelsene har vært og er utrolig morosamme og givende, og vi håper og tror publikum vil ny-oppdage og glede seg over gamle hits og svisker slik vi har gjort. Vi gleder oss massivt og helhjerta til å presentere resultatene av arbeidet, og billettene er allerede og heldigvis lagt ut på Hoopla.

Linda Sønsteby, vokal
Kjersti Krageberg, vokal