Årets Hamarpris ble delt ut i kommunestyremøtet 20. desember.

Hamarprisen kan deles ut til enkeltpersoner, organisasjoner eller institusjoner. Prisen består av kr 20 000 + en innrammet tegning av Oddmund Mikkelsen. Det er formannskapet i Hamar som avgjør hvem som skal få Hamarprisen.

Høsten 2023 rammet to tragiske dødsfall miljøet i og rundt Vang bygdeungdomslag.  Måten ungdommene og miljøet har taklet dette på, har vært forbilledlig, heter det i juryens begrunnelse.

Gjennom åpenhet, samtaler, temakvelder og ulike arrangement har ungdommene vist en omsorgsevne som har imponert både det profesjonelle hjelpeapparatet og menigmann.

Vang bygdeungdomslag har bunnsolide verdier, imponerende organisasjonsevner og en kollektiv styrke som gjør dem til en verdig mottaker av Hamar-prisen.

Tidligere vinnere

Bredden i hvem som har mottatt Hamarprisen er stor - det viser tidligere vinnere, som alle har vært viktige for Hamar på hver sin måte:

PS:Dans fikk Hamarprisen for 20222022: PS:Dans for at de viser stor entusiasme og samarbeidsvilje overfor både kommune og næringsliv. Therese og Ruben-Arie Slob har løftet interessen og fagmiljøet i dans til enorme høyder og er stadig i utvikling med nye prosjekter.

2021: Gatelaget Hamkam for å ta et viktig samfunnsansvar med et forebyggende idrettstilbud som øker livskvaliteten for deltakerne.

2020: Hamar teater og Kippersund-familien for å ha gjort Hamar teater til et kraftsenter for teater, litteratur og musikk i Hamar og regionen.

2019: Linn Byberg og Christian Vold for deres arbeid med å utvikle samlingsteder, attraksjoner og fellesopplevelser i Hamar.

Se også komplett liste over hvem som har vunnet Hamarprisen tidligere år