Da følget var på plass inne i Vikingskipet, kom det gode nyheter på rekke og rad. Hamar kommune får nå penger av staten til drift av Vikingskipet.

Et nasjonalanlegg

- Dette er et nasjonalanlegg vi må ta vare på. Det er helt ikonisk. Jeg får gåsehud når jeg ser hvor mektig dette er. Vi kommer i dag for å gi dere 5 millioner kroner for å sikre driften av Vikingskipet for inneværende år, og så skal vi hjelpe dere med driften fra 2025, forteller kulturministeren.

- Det er ikke bærekraftig at Hamar kommune skal bære dette. Dere må heller bruke penger på barn og unge. Derfor tar staten nå større ansvar for Vikingskipet, poengterer hun.

- Vi ønsker at det skal være is i Vikingskipet, og dette er et nasjonalt anlegg som skal fortsette å være en skøytehall. Det blir veldig dyrt for Hamar kommune å drifte dette som et slik anlegg, derfor kommer det nå årlig driftsstøtte fremover. Det er i alle fall det som er målet for Arbeiderpartiet og Senterpartiet, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

- Dette er en sak Hamar kommune har jobbet for lenge, og nå skal vi gå gjennom nasjonalanleggene våre, og da er det jo andre ting ved drift og investeringer vi må komme tilbake til, legger kulturministeren til.

- Og så har dere jo også søkt på spillemidler på 40 millioner kroner, blant annet til nye ledlys og kjøleanlegg, og det får dere, avslutter hun til applaus og jubel – slik det sømmer seg i nettopp denne arenaen.

Skøyteløp hører hjemme her!

Latteren satt løst, og blant gjestene var også selveste OL-mesteren, Johann Olav Koss, sammen med representanter fra Norsk Skøyteforbund. Koss fortalte hjertelig om løpene sine under OL, og berømmet både anlegget og publikum for alle gode opplevelser han og andre i skøytemiljøet hadde opplevdså langt. Skøyteløp hører hjemme her, poengterte han.

En gledens dag for kommunen

- Dette er en gledens dag for Hamar kommune, sier ordfører Vigdis Stensby. Hun jubler for at hallen nå fortsatt kan brukes av alle, og at driften er sikret.

Kommunalsjef for kultur og frivillighet, Morten Midtlien, er også veldig glad for nyhetene.
- Dette har vi jobbet for lenge, og det betyr mye å få denne støtten, sier han.

Det var brede smil å se hos styrelederen i HOA, Randi Sætershagen, og hos direktør Tom Erik Hovde også. De jublet i kor sammen med skøyteforbundet, for nå er også VM i mars 2025 sikret.