Selv om det er generelt bålforbud, har du lov til å tenne bål der det er opplagt at det ikke kan starte en brann. Dette kan for eksempel være hvis det ligger snø på bakken, eller at det har regnet i lang tid.

Du kan også grille på stranda - i god avstand fra skog og annen vegetasjon. Du kan også bruke tilrettelagte grill- og bålplasser, som er godkjent av kommunen.

Grillplasser i Hamar

View larger map

Tenk deg om!

Det generelle bålforbudte åpner med andre ord opp for kaffebål for å ivareta friluftsinteressen, hvis det åpenbart ikke kan føre til brann. Å brenne gress i egen hage er heller ikke strengt tatt forbudt, men det er ikke nødvendigvis alltid smart. Uforsiktighet med åpen ild og engangsgriller som kommer ut av kontroll, kan medføre straffeansvar og erstatningsansvar.

Alle må, uansett regelverk og årstid, tenke seg om og vise aktsomhet og opptre på en slik måte at brann ikke oppstår.

Enkle huskeregler for bålbrenning

• Før du fyrer opp, sjekk hvilke regler som gjelder.
  • Sjekk skogbrannvarselet til yr og ta hensyn til vindforhold.
  • Før du tenner opp, sørg for å ha tilstrekkelig med slokkemiddel tilgjengelig.
  • Den som er ansvarlig for å tenne bålet er også ansvarlig for å slokke det. Vær edru!
  • Ha god avstand til bygninger og brennbart materiale.
  • Det er forbudt å tenne bål på svaberg, det gjelder også engangsgrill.
  • Det er forbudt å brenne plast og annet søppel.
  • Bålet skal være helt slokket før du forlater det.

Om noen skulle være uheldig å pådra seg en brannskade, er det viktig å kjenne til 20-20 regelen. Den innebærer at skaden må kjøles ned med ca. 20 graders vann i 20 minutter.