Det ble nemlig informert om at dobbeltspor for jernbane helt inn til Hamar stasjon vil blir prioritert i kommende NTP (Nasjonal transportplan).

- Vi hadde jubelstemningen inne allerede i forbindelse med feiringen av Hamars 175-årsdag 21. mars, så dette var litt av ei bursdagsgave å få høre om, sier en feststemt ordfører Vigdis Stensbys i sin første kommentar.

- Det har lenge vært knyttet spenning til om planen om dobbeltsporet ville komme helt inn til Hamar stasjon, men nå som det ser ut til å bli en realitet, vil det bety mye for både Hamar, regionen og Innlandet, forklarer Vigdis.

- Vi er en motor for vekst og utvikling i Innlandet, og infrastruktur som vei og bane bidrar i stor grad til å legge til rette for ytterligere vekst, sier hun.

Det er pr i dag 11000 som pendler inn til Hamar, mens det er 6500 som pendler ut. Mange av disse reiser til/fra Oslo.

- Slik vi har forstått det, vil dette bety fire togavganger i timen og en reisetid på kun 50 minutter mellom Oslo og Hamar. Det vil bokstavelig talt gi oss en enda større fart i utviklingen av arbeidsmarkedet og styrke Hamar som Innlandets urbane hjerte. Både for de som vil jobbe her, bo her og besøke oss, legger hun til.

- Og som om ikke det er nok, så bidrar dobbeltspor til at vi også blir sterkere integrert i stor-Osloregionen, og vil konkurrere med andre byer om en times reiseavstand fra Oslo.

- Dette er virkelig en god dag og jubelstemt uke, avslutter ordføreren.

Nasjonal transportplan 2025–2036 blir lagt frem for Stortinget 22. mars. Det er varslet at det vil bli satt av 10 milliarder kroner til satsningen. Det inkluderer opprydding av stasjonsområdet.