Friluftsområdet er mye i bruk av naturskolen, barnehager og andre turgåere. Tunnelen har også nærhet til dagsturhytta er under bygging (eksakt ferdigdato ikke satt), og er selve inngangen til de populære turstiene i Furuberget. Målet er at det nye byromskunstprosjektet skal harmonere med omgivelsene, samtidig som det frisker opp visuelt og tilfører noe ekstra til området.

Kulturavdelingen i Hamar samarbeider med Viktor Rakov Gjengaar, leder for foreningen Urban samtidskunst i Oslo. I dette prosjektet har Viktor bidratt med å finne en kunstner som kunne skape akkurat det uttrykket vi var ute etter.

Om kunstnerne Hilma Nordén og Jørgen Franzon

Hilma Nordén er svensk, og naturmotivene hennes passer perfekt til undergangen og omgivelsene rundt. Hun jobber nemlig med utforsking av naturen, folketro, forestillinger om magi, om skogens plass i vårt moderne samfunn. Og motivet gir deg nettopp en følelse av magi på vei inn i skogen!

Du kan se flere av Hilma sine verk her.

Kunstner Jørgen Franzon er også svensk, og hans motiver er hentet fra skogen.

Byromskunst skal styrke byens identitet og historie

Kunstverket er en del av prosjektet Byromskunst. Kunst på fasader er en viktig del av den helhetlige satsingen på byutvikling, og kan bidra til å styrke byens identitet og historie, og tilføre variasjon i de visuelle opplevelsene i bybildet.

Kommunen har som mål å samarbeide med både internasjonale, regionale og lokale utøvere, og har tdligere i år har vi hatt besøk av både internasjonale kunstnere og en ung, lokal kunstner.