Kunstneren Even sendte selv et brev til kommunen og fortalte at han har en lidenskap som han ønsker å utvikle og vise fram. Kulturavdelingen var positive til initiaitvet, og så muligheten til å samarbeide om et prosjekt som passet både kunsterens ambisjoner og kommunens målsetning med satsingen på byromskunst.

Kunsteren fikk selv i oppdrag å foreslå en vegg i Hamar by som kunne egne seg for en tegneseriestripe. Den veggen fant han på Ajer ungdomsskole, der han selv har vært elev. Even satte i gang med kunstverket med liv og lyst, og med bistand og veiledning av gatekunstansvarlig i kultur.

Om kunstneren

Even Thomassen er 18 år og kommer fra Hamar. Han forteller at figurene han har malt er egenskapte tegneseriefigurer. - Det er mennesker på en måte; det er «supergutta gjengen». Det er basert på meg og kompisene mine og lillesøsteren min. Jeg er veldig fornøyd med resultatet og syns det er fint at jeg har fått vist meg fram på en synlig vegg!

Byromskunst skal styrke byens identitet og historie

Kunstverket er en del av prosjektet Byromskunst. Kunst på fasader er en viktig del av den helhetlige satsingen på byutvikling, og kan bidra til å styrke byens identitet og historie, og tilfører variasjon i de visuelle opplevelsene i bybildet.

På kunstnersiden har kommunen som mål å benytte både internasjonale, regionale og lokale utøvere. Tidligere i år har vi hatt besøk av to internasjonale kunstnere. Med Even har vi fått vise frem en ung, lokal kustner, i tråd med satstingen på barn og unge.