Språkprofil for Hamar kommune
Hvorfor har vi en språkprofil?
Nærmere hverandre gjennom et språk leseren forstår
Klart språk er faktisk lovbestemt! Språkloven sier at alle offentlige virksomheter skal skrive i et klart og korrekt språk tilpasset målgruppen. Ved å følge retningslinjene i språkprofilen, bidrar du til at vi følger denne loven.
Språkprofilen er basert på prinsippene for klart språk. Formålet med språkprofilen er å hjelpe alle medarbeidere med å lage brukervennlige tekster og tjenester for ulike målgrupper.
Hva betyr klart språk?
Klart språk betyr at leserne finner det de trenger, forstår det de finner, og kan bruke det de finner til å gjøre det de skal. Klart språk bidrar på den måten til:
- at innbyggerne får tjenestene de har krav på
- mindre avstand, større åpenhet og tillit til kommunen
- å styrke demokratiet fordi innbyggerne forstår hva de kan mene noe om
- enklere og mer effektiv saksbehandling fordi alt blir riktig første gang
- å spare kommunen og innbyggeren for tid og frustrasjon
Språkprofilen skal
- beskrive hvordan vi i Hamar kommune skriver i klart språk
- være en praktisk hjelp i arbeidshverdagen for alle ansatte
- minne alle som skriver om hvem som er målgruppen for budskapet
- heve og vedlikeholde kompetansen om klart og korrekt språk
- vise hva som skal være stil og tone i Hamar kommune
Bruk språkprofilen som
- et oppslagsverk i arbeidshverdagen når du arbeider med tekster
- en kilde til inspirasjon når du står fast
- en påminnelse til kollegaer
- en introduksjon for nyansatte
Som kommune skal vi altså kommunisere klart, korrekt, og tilpasset målgruppen i alle kanaler og uansett avsender. Språkprofilen er bygget opp etter disse tre prinsippene.
1: Slik tilpasser vi teksten til målgruppen
Ulike målgrupper har ulike forutsetninger for å forstå en tekst. Tenk derfor gjennom dette før du begynner på teksten din:
Hvem skriver du til?
Hvilke forutsetninger har leseren for å forstå teksten?
Hvilken sammenheng står teksten i?
Hvorfor skriver du?
Er det andre virkemidler enn tekst vi kan bruke?
Spør leseren!
-
Innbyggerservice har mye informasjon om hva innbyggerne lurer på. Be dem om å lese teksten før du sender den ut, særlig hvis samme tekst skal sendes til mange innbyggere samtidig.
-
Samarbeid i avdelingen om å gjøre tekstene deres bedre.
-
Spør en i målgruppen om å lese teksten og gi tilbakemeldinger.
2: Slik skriver vi klart
Titler og mellomtitler beskriver innholdet
Vi skriver ikke.... | Vi skriver heller.... |
---|---|
Vedtak vedrørende byggesøknad | Vi har godkjent byggesøknaden din/Du kan få bygge garasje |
Verdrørende klage på vedtak | Du har fått medhold i klagen |
Vi snakker direkte med den vi skriver til
Vi skriver ikke... | Vi skriver heller... |
---|---|
Man kan sende en søknad til kommunen. | Du kan sende en søknad til oss. |
I mer generelle tekster som saksfremlegg, planer og strategier hvor vi ikke snakker direkte til noen, passer ikke dette. Her kan det passe bedre å bruke "kommunen" og navnet på personen, aktøren eller bedriften som omtales.
Språket vårt er vennlig og imøtekommende
Vi skriver ikke... | Vi skriver heller... |
---|---|
Tildeling av skoleplass Hamar ungdomsskole | Velkommen til Hamar ungdomsskole! |
Vi skriver det viktigste først
Vi skriver ikke... | Vi skriver heller... |
---|---|
Jamfør lovens §222 og §555 har vi fattet vedtak om plass på sykehjem. Vedtaket kan påklages, ref §888. | Du har fått plass på sykehjem xxx. Du kan lese mer om lovhjemler og klagerett lenger ned i brevet. |
Vi gjør det enkelt for leseren å finne frem i teksten
Vi får tydelig frem hvem som gjør hva ved å bruke et aktivt språk
Vi skriver ikke... | Vi skriver heller... |
---|---|
Vedtaket kan påklages innen 1. januar. | Du kan klage på vedtaket innen 1. januar. |
Det varsles herved om oppstart av planarbeid på xxxx. | Vi varsler om oppstart av planarbeid på xxxx. |
Vi bruker ord som leseren forstår
Vi skriver ikke... | Vi skriver heller... |
---|---|
Krav om gjengsregulering av leie | Din nye husleie er xxxx. |
Redusert kostnad | Betale mindre |
Vi tar hensyn til språket til mottakeren
Vet du at mottakeren ikke har norsk som morsmål? For at budskapet skal treffe og bli forstått, er det viktig å ta hensyn til dette når du skriver:
-
Vurder en kort oppsummering av hovedinnholdet.
-
Skriv en ting om gangen, og finn løsninger for å unngå lange ord.
-
Unngå metaforer og språklige bilder.
-
Vurder om teksten skal oversettes til engelsk eller andre språk.
-
Hvis vi mottar tekster på engelsk, bør vi for å tilpasse oss mottakeren også svare på engelsk.
Vi leser alltid gjennom teksten til slutt
3: Slik skriver vi korrekt
Vi følger grammatikkreglene
Vi skriver bokmål
Navn på enheter i kommunen
- Hamar kommune skrives med stor "H" og liten "k".
- Navn på avdelinger skrives med liten forbokstav.
- Navn på avdelinger skrives fullt ut og ikke med forkortelser.
- Vegnavn i Hamar skrives med g (når vi bruker egennavnet), for eksempel Vangsvegen.
Vi skriver ikke... | Vi skriver heller... |
---|---|
BMA | by, miljø og arbeid |
Kommunikasjonsavdelingen | kommunikasjonsavdelingen |
Forkortelser
Stil og tone
- Språket vårt er "engasjert, imøtekommende og nært". Dette gjelder både skriftlig, i møter og i presentasjoner.
-
Tenk at språket og virkemidlene du bruker skal gjøre at du kommer nærmere mottakeren.
-
Vi bruker ikke emojis i vedtak, brev og presentasjoner. I noen av kanalene våre kan emojis være et virkemiddel, som for eksempel i sosiale medier.
Tenk også på din egen stil og tone når du kommuniserer internt, punktene over gjelder også da.
-
Vi takker for e-poster og gir tilbakemeldinger.
-
Vi viser at vi har forstått hva henvendelsen handler om.
-
Vi er hyggelige og imøtekommende.
-
Vi viser respekt for avsenderen. Vi sender ikke e-post videre hvis vi ikke er hovedmottaker.
Klart språk i digitale tjenester
Klart språk er avgjørende når innbyggerne skal bli selvbetjente og få en god brukeropplevelse. Det er derfor viktig å tenke på prinsippene for klart språk når vi utvikler nye skjemaer og digitale løsninger. I tillegg til språk, handler det blant annet om hvordan vi utformer knapper, lenketekster, menyer og hjelpetekster.
Hos KS finner du mange gode tips:
Klart språk i digitale løsninger
Kommunikasjonsavdelingen kan bidra hvis du er usikker, ta gjerne kontakt med oss.
Inkluderende språk
Når vi skriver må vi vise respekt for at mennesker er ulike. Ordene vi velger, signaliserer holdninger, fordommer og antagelser. Å være bevisste på språket vi bruker kan bidra til mer inkludering og mindre diskriminering.
Inkluderende språk kan handler om:
Hvordan beskriver vi mennesker og situasjonen deres
Vær forsiktig med.. | Vurder heller... |
---|---|
Arbeidsledig | Arbeidssøker |
Er diabetiker | Lever med diabetes |
Han eller hun | Du, hen eller de |
Lag ledetekster og alternativer som passer for alle
Vær forsiktig med... | Vurder heller... |
---|---|
Kone, mann | Ektefelle |
Hva heter faren til barnet? | Har barnet flere foreldre? Hva heter den andre forelderen? |
Legg vekt på løsninger
Vær forsiktig med... | Vurder heller... |
---|---|
Kontakt oss hvis du har spesielle behov | Trenger du tilrettelegging? Beskriv behovet ditt. |
Er det mat du ikke spiser av religiøse grunner? Har du allergier eller matintoleranser? | Er det noe du ikke spiser? |
KS har utviklet prinsipper for inkluderende språk som er nyttige både når du jobber med digitale løsninger og andre tekster. Vi har tatt med noen eksempler for å illustrere prinsippene, hele veilederen finner du hos KS:
Prinsipper for inkluderende språk
Vil du lære mer?
Du finner flere verktøy og kurs i menyen til venstre under "lenker". Sjekk gjerne ut e-læringskurset "Den gyldne penn" for å få en god introduksjon til klarspråk.