Slik lager du olabil
Olabil kan du lage av brukte deler, og vi gir deg tips om hvordan du gjør det slik at du kan delta i olabil-løp!
Regler olabil
Alle regler er laget for å øke sikkerheten for fører og publikum. All ferdsel og deltagelse gjøres på eget ansvar, og i tråd med gjeldende regler.
- Olabilen skal konstrueres slik at den ikke er til fare for sjåfør eller publikum.
- Bilen skal ikke ha skarpe spiker, skruer eller andre fremmedelementer stikkende ut som kan skade fører eller tilskuere. (skruer og spikre skal i hovedsak peke nedover). Ved eventuell krasj eller kollisjon skal ikke deler av bilens konstruksjon kunne skade sjåføren.
- Bilens byggemateriale er valgfritt.
- Bilen bør konstrueres slik at førerens ben ikke kan komme i klem mellom bakken og bilen.
- Bilen skal være utstyrt med effektiv og lettbetjent brems, som fungerer i både lav og høy hastighet. Må være prøvd før man stiller til start.
- Styresystemet skal betjenes av fører, og fungere i høy og lav hastighet. Styresystemet må være utprøvd før man stiller til start, slik at bilen ikke velter i høy hastighet og krapp sving.
- Føreren må sitte i en maksimal høyde på 40cm over bakken.
- Type hjul er valgfritt. Må monteres forsvarlig med en maksimal ytre diameter på 65 cm.
- Bilen skal ha 4 hjul, med tilnærmet lik hjulavstand på for- og bakaksling.
- Bilen bør ha en form for veltebøyle slik at nakke og hode er skjermet ved velt.
- Alt av bilens ”ekstrautstyr” skal være solid fastmontert. Det er ikke tillatt å lage bilen kunstig tung.
- Sjåføren skal ha MC hjelm, hansker, tykke sko og solide heldekkende klær som tåler å skures mot et underlag. Dette både under løp og testkjøring.
- Kun én person i bilen under kjøring.
- Man må ha deltatt i testløpet, i forkant av selve løpet.
- Ta kontakt med Hamar Naturskole om det oppstår spørsmål under bygging.
- Eget mannskap vil sjekke om nevnte regler er oppfylt, før start.
- Biler som ikke oppfyller de nevnte reglene får ikke starte.