Hvordan sende elektronisk EHF faktura til Hamar kommune
Faktura til Hamar kommune må sendes som elektronisk EHF faktura, hvis ikke annet er avtalt. Rett mottaker er alltid Hamar kommune, ikke en enhet i Hamar kommune. Fakturaen kommer til rett mottaker ved bruk av Referanse/Ressursnummer.
EHF fakturaen skal ha følgende opplysninger
- Bruk kun Hamar kommunens organisasjonsnummer 970 540 008
- Bruk Referanse / Ressursnummer til fakturabehandler for rett enhet i Hamar kommune. Avklar dette med kjøper.
- Ressursnummer skal stå i feltet «Deres ref:». Se eksempel nederst på siden
Ressursnummeret består av 6 siffer og begynner på 5.
Ikke bruk mellomrom eller tekst/navn.
- i XML: <cbc:BuyerReference>xxxxxx</cbc:BuyerReference>
Eksempel: <cbc:BuyerReference>500000</cbc:BuyerReference>
- Ikke bruk Innkjøpsordrenummer til Referanse / Ressursnummer.
- Ressursnummer skal stå i feltet «Deres ref:». Se eksempel nederst på siden
- Navn på bestiller av varen / tjenesten. Leveringsadresse hvis varen / tjenesten er levert.
- Telefon og epost til kontaktperson hos leverandør.
- Kreditnota skal referer til hvilket fakturanummer som kreditnotaen gjelder.
- Purringer/inkassosaker sendes i papirform til Hamar kommunes postmottak:
Hamar kommune, Fakturamottak, Postboks 4344, 2308 HAMAR.
Ved spørsmål, ta kontakt på regnskap@hamar.kommune.no.
Følgende retningslinjer gjelder for klientfaktura
- Klientfaktura sendes som hovedregel som EHF faktura til Hamar kommune.
- For å ivareta taushetsplikt må ikke navn, initialer, fødselsdato, fødselsnummer, privat adresse og annen informasjon som kan identifisere klienten, komme frem av faktura eller fakturavedlegg.
- Vedlegg som inneholder personsensitiv informasjon, skal sendes per post til ansvarlig enhet i Hamar kommune.
- Saksnummer til klient eller bruker (ramme-id, klientnummer, saksnummer eller lignende) skal da benyttes i EHF faktura. Henvendelsen rettes da til den enheten i Hamar kommune som har ansvaret for tjenesten/varen.
Eksempel på elektronisk EHF faktura til Hamar kommune: