Konstruksjon

  1. Olabilen skal konstrueres slik at den ikke er til fare for sjåfør eller publikum. 
  2. Bilen skal ikke ha skarpe spiker, skruer eller andre fremmedelementer stikkende ut som kan skade fører eller tilskuere. (skruer og spikre skal i hovedsak peke nedover).
  3. Bilens byggemateriale er valgfritt.
  4. Type hjul er valgfritt men må monteres forsvarlig og ha en max ytre diameter på 65 cm.
  5. Bilen skal ha 4 hjul, med tilnærmet lik hjulavstand på for- og bakaksling.
  6. Ved krapp sving må ikke hjulene gå i lås mot rammen.
  7. Bilen bør ha en form for veltebøyle slik at nakke og hode er skjermet ved velt.
  8. Føreren må maks sitte 40 cm over bakken.
  9. Alt av bilens ”ekstrautstyr” skal være solid fastmontert. Det er ikke tillatt å lage bilen kunstig tung.

Styring og bremser

Det skal være samsvar mellom fart, styring og bremser.

  1. Bilen bør konstrueres slik at førerens ben ikke kan komme mellom bakken og bilen, men vi ser også viktigheten med å kunne sette bena ned til bakken (Du bestemmer selv, men pass på).
  2. Bilen skal være utstyrt med effektiv og lettbetjent brems. HER MÅ DET TESTES AT DE VIRKELIG VIRKER!!! Enten fot- eller håndbrems.
  3. Styresystemet skal være av slik art at bilen kan kontrolleres enkelt og trygt fra ”cockpit”. 
  4. Sjåføren skal ha hansker og hjelm under løp og testkjøring. I tillegg til heldekkende tøy, helst bomull.
  5. Bare én person i bilen under kjøring.
  6. Bilen starter ved å «slippe» den – uten påvirkning.

Ved olabilløp

  • Eget mannskap vil gå gjennom bilens sikkerhet før start. 
  • Biler som ikke oppfyller reglene for hvordan en olabil skal være, vil bli nektet å starte.