Slik lager du olabil

Olabil kan du lage av brukte deler, og vi gir deg tips om hvordan du gjør det slik at du kan delta i olabil-løp!
Konstruksjon
- Olabilen skal konstrueres slik at den ikke er til fare for sjåfør eller publikum.
- Bilen skal ikke ha skarpe spiker, skruer eller andre fremmedelementer stikkende ut som kan skade fører eller tilskuere. (skruer og spikre skal i hovedsak peke nedover).
- Bilens byggemateriale er valgfritt.
- Type hjul er valgfritt men må monteres forsvarlig og ha en max ytre diameter på 65 cm.
- Bilen skal ha 4 hjul, med tilnærmet lik hjulavstand på for- og bakaksling.
- Ved krapp sving må ikke hjulene gå i lås mot rammen.
- Bilen bør ha en form for veltebøyle slik at nakke og hode er skjermet ved velt.
- Føreren må maks sitte 40 cm over bakken.
- Alt av bilens ”ekstrautstyr” skal være solid fastmontert. Det er ikke tillatt å lage bilen kunstig tung.
Styring og bremser
Det skal være samsvar mellom fart, styring og bremser.
- Bilen bør konstrueres slik at førerens ben ikke kan komme mellom bakken og bilen, men vi ser også viktigheten med å kunne sette bena ned til bakken (Du bestemmer selv, men pass på).
- Bilen skal være utstyrt med effektiv og lettbetjent brems. HER MÅ DET TESTES AT DE VIRKELIG VIRKER!!! Enten fot- eller håndbrems.
- Styresystemet skal være av slik art at bilen kan kontrolleres enkelt og trygt fra ”cockpit”.
- Sjåføren skal ha hansker og hjelm under løp og testkjøring. I tillegg til heldekkende tøy, helst bomull.
- Bare én person i bilen under kjøring.
- Bilen starter ved å «slippe» den – uten påvirkning.
Ved olabilløp
- Eget mannskap vil gå gjennom bilens sikkerhet før start.
- Biler som ikke oppfyller reglene for hvordan en olabil skal være, vil bli nektet å starte.